Hoofd- en onderaannemersschap klinkt allemaal nét wat eenvoudiger dan het vaak in de praktijk is. Hoe voorkom je dat? Weet jij wat je nodig hebt om het proces goed in te richten? En hoe bewaak je de kwaliteit van zorg? In dit webinar leggen we het aan je uit.
Webinar
Hoofd en- onderaannemersschap zonder kopzorgen
API-platform zorgt voor naadloze integratie
Het beste van twee werelden: Discovery en Medicore
Hawking Healthcare Technology biedt met onder meer Discovery een intelligente applicatie die de registratietijd meer dan halveert. Het Medicore ECD is de stevige ruggengraat die zorgt voor facturatiezekerheid.
Door de naadloze integratie van Discovery met het Medicore ECD krijgen zorgprofessionals een gebruiksvriendelijke, datagedreven én tijdbesparende applicatie waarmee ze veel makkelijker kunnen registreren en verslagleggen. Dat levert heel veel tijd én veel meer slaap op, vertelt Bram, die teamcaptain jongerencoaches is bij Yes We Can Clinics.
Intelligente en gebruiksvriendelijke software
Hawking Healthcare Technology (Hawking) – onderdeel van de Yes We Can Healthcare Group – ontwikkelt intelligente software voor de geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg. Met de suite CareOS leveren zij zeer gebruiksvriendelijke software voor zorgprofessionals in de GGZ en jeugdzorg. Bram Lammers is teamcaptain jongerencoaches bij Yes We Can Clinics en begeleidt jongeren tussen de 13 en 27 jaar oud met psychische problemen, verslavingen of gedragsproblemen. De fellows – zoals Yes We Can Clinics deze jongeren noemt – volgen een programma van tien weken. “Ik wil zo veel mogelijk tijd besteden aan de jongeren”, vertelt Bram. “Zij volgen een intensief traject en we bouwen in een korte tijd een intieme band met elkaar op. Ik wil niet met een laptop of tablet rondlopen, dat staat het contact alleen maar in de weg. Daarom gaan we pas rapporteren als de jongeren in bed liggen.”
Het grootste voordeel van Discovery is voor mij dat rapporteren me veel minder tijd kost en dat geeft me meer rust en letterlijk meer slaap. Daardoor loop ik aan het einde van de week ook nog met frisse energie over de groep.
Discovery voor registratie en verslaglegging
Bram werkt al een jaar met Discovery. En sinds hij met Discovery zijn verslaglegging doet, slaapt hij ongeveer 4 keer per week 1,5 uur langer. “Na een late dienst zaten we vaak tot diep in de nacht verslagen te typen. Nu klikken we met gestandaardiseerde tags en koppen die specifiek voor mij bedoeld zijn de verslagen bij elkaar. Dat kan bijvoorbeeld zijn: prettig contact met de groep. Of: sportte fanatiek mee. Vroeger moesten we dit allemaal uittypen,” legt Bram uit. “Het grootste voordeel van Discovery is voor mij dat rapporteren me veel minder tijd kost en dat geeft me meer rust en letterlijk meer slaap. Daardoor loop ik aan het einde van de week ook nog met frisse energie over de groep.”
Applicaties specifiek op jouw rol als behandelaar
De functies voor de verslaglegging van Bram en zijn collega’s zijn specifiek voor hun beroepen samengesteld. De verslagen bieden input voor MDO’s en helpen dus niet alleen de jongerencoaches, maar ook de psychologen en psychiaters om in minder tijd en met meer inzicht een goed beeld te vormen van de ontwikkeling van de fellows. Alle applicaties van Hawking zijn gemaakt rondom de fellow en zorgprofessional. Johan Linssen, COO van de Yes We Can Healthcare Group, vertelt: “Al onze applicaties moeten onze collega’s slimmer maken in aanzienlijk minder tijd én moeten specifiek voor hun beroepsgroep zijn gemaakt. Dat doen we met Discovery, maar bijvoorbeeld ook met Honeygrid. Gebaseerd op een model van drie gerenommeerde psychiaters kun je daarin op intuïtieve wijze klachtenpatronen samenstellen en via een ingebouwde en besloten ChatGPT heel snel een diagnose en behandelplan schrijven. Nog steeds helemaal gepersonaliseerd en op maat voor ieder individu, maar in minder tijd en met veel meer inzicht. Voor jezelf, maar ook voor de families die ons vertrouwen om zorg te mogen leveren. De gewonnen tijd kunnen ze gedeeltelijk aan de fellows of in andere organisaties, cliënten, besteden, maar we moedigen het juist ook aan dat ze meer tijd en rust voor zichzelf pakken. Bij Yes We Can hebben we een credo: ‘Alles voor de fellow’. Dat kan alleen als je je volledig op hen kan richten.”
Medicore als ruggengraat van je zorgorganisatie
Eén van de uitgangspunten van Hawking is dat ze alleen intelligente software bouwen die nog niet bestaat. Als er al iets betrouwbaars en betaalbaars in de markt aanwezig is, bouwen ze het niet na. Denk bijvoorbeeld aan producten als ChatGPT, maar ook Medicore. “Een ECD nabouwen zit niet in onze plannen. Want met Medicore hebben we al een heel goede basis waar we bovenop zijn gaan bouwen. Medicore is een fantastische ruggengraat van je zorgadministratie en wij bieden de technische functionaliteiten aan zorgverleners om het werk echt goed en makkelijker te kunnen doen. We werken daarom liever samen als partners,” vertelt Johan.
Datamanagement voor betere zorg
“Ons werk is nog steeds 100% mensenwerk: contact maken met je fellow of cliënt. Maar met onze software verzamelen we op een geavanceerde manier data met voorspellend en objectiverend vermogen die op microniveau bruikbaar is voor een psycholoog, op mesoniveau voor zorgorganisaties en op macroniveau laat zie of we ons zorggeld goed besteden,” legt Johan uit. Met de producten uit de CareOS suite zijn ze goed op weg. Meer data, betekent ook meer inzicht in kwaliteit van zorg. Op dit moment zet Hawking ook zijn eerste stappen met de National Health Services (NHS) in Engeland en verschillende Nederlandse GGZ-instellingen. “NHS is de grootste zorgorganisatie van de wereld. Op grotere schaal werken gaat Hawking en de NHS in staat stellen om real-time informatie over effectiviteit en veiligheid in klinieken te krijgen, en sneller te kunnen leren hoe we nog betere zorg leveren.”
Naadloze integratie via het Medicore API-platform
Door de naadloze integratie van Discovery met Medicore via het API-platform krijgen zorgprofessionals een gebruiksvriendelijke, data-gedreven én tijdbesparende applicatie. Youri Broekhuizen is Product Owner Integratie en interoperabiliteit bij Medicore en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het API-platform dat integraties met software zoals Discovery mogelijk maakt. “De grote kracht van de software van Hawking is dat het volledig aanpasbaar is op de eigen werkprocessen en terminologie. Medicore loopt voorop in connectiviteit en is juist sterk in andere vitale onderdelen van het proces, zoals ervoor zorgen dat alles ook netjes gefactureerd kan worden,” legt hij uit. Realtime verwerking van gegevens door een goede integratie via het Medicore API-platform is daarvoor onmisbaar.
Het beste van twee werelden
“We gebruiken API’s voor bijvoorbeeld het verwerken van afspraken, intakes of verslagen die zijn gemaakt in Discovery of HoneyGrid. De API’s zorgen ervoor dat we in Medicore alle benodigde automatische validaties voor declarabiliteit uit kunnen voeren, zodat het facturatieproces soepel doorloopt. Andersom komt er juist ook veel waardevolle informatie terug, bijvoorbeeld in de vorm van signaleringen en beslisondersteunende inzichten. Met de combinatie van ons Medicore ECD met de CareOS suite heb je daarom als zorginstelling best of both worlds,” zegt Youri.
Dit artikel verscheen november 2023 op Skipr.
Week van de pleegzorg
Het belang van het aantrekken en behouden van pleegouders
Van 1 tot en met 8 november vindt de jaarlijkse week van de pleegzorg plaats. In deze week vraagt Jeugdzorg Nederland aandacht voor pleegzorg en het tekort aan pleeggezinnen. Al jaren verschijnt in het nieuws dat het tekort aan pleeggezinnen groeit. In deze blog deelt Koen Bosboom, business consultant bij Tenzinger, tips die zorgaanbieders helpen bij het aantrekken, binden en behouden van pleegouders.
Het belang van pleeggezinnen
Pleegouders vervullen een belangrijke rol in het leven van een kind. En vooral nu, in tijden van arbeidskrapte, biedt een pleeggezin een extra kans voor jeugdhulporganisaties. Pleeggezinnen zorgen voor een warm en liefdevol thuis, een omgeving die nagenoeg niet na te bootsen is binnen een jeugdhulpinstelling.
Kijk kritisch naar het aanmeldproces
Vlak voor de zomer publiceerde Pleegzorg Nederland de Factsheet pleegzorg 2022. Hierin zien we een behoorlijke daling in het aantal geaccepteerde (nieuwe) pleegouders en ook een forse daling in het aantal belangstellenden die informatie hebben aangevraagd. Tegelijkertijd daalt ook het aantal pleegkinderen, maar desondanks blijft er een tekort. Voor zorgaanbieders is het belangrijk om de stap van het aanmelden van pleegouders zo eenvoudig mogelijk te maken. Het laatste wat je wil, is dat een geïnteresseerde mogelijke pleegouder afhaakt vanwege frustratie of onduidelijkheid tijdens het aanmeldproces.
Wat hierbij kan helpen is om het proces dat een toekomstige pleegouder doorloopt volledig uit te schrijven, digitaal of op een groot papier. Zo kom om je erachter hoe het aanmeldproces op dit moment verloopt en of hier verbeteringen in doorgevoerd kunnen worden. Gaan dingen bijvoorbeeld nog onnodig via papier en de post, of kan dit ook digitaal? Is alle informatie die pleegouders nodig hebben eenvoudig vindbaar en begrijpt men het? Hoeveel tijd neemt het hele proces in beslag, of kan dit sneller?
Hoe betrek je pleegouders?
Wanneer een pleegouder het aanmeldproces succesvol heeft doorlopen begint het pas echt. Het pleegouderschap heeft een grote impact op het leven van een pleegouder. In veel gevallen vraagt een pleegkind meer van de pleegouders dan andere kinderen.
Inzage in de behoeftes van pleeggezinnen
Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi), Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (NVP) en Jeugdzorg Nederland hebben in 2020 een onderzoek gepubliceerd naar de redenen waarom pleegouders stoppen.
Uit het onderzoek van het NJI blijkt dat de grootste groep mensen dat stopt met het pleegouderschap dit doet vanwege ongewenste omstandigheden, zoals problemen met het zorgsysteem, onvoldoende begeleiding, moeizame samenwerking met professionals, de moeizame relatie met de ouders van het kind, en de problematiek van het pleegkind. Ook kwam hieruit het gebrek aan erkenning en waardering als veelgenoemde reden.
Vanwege personele, praktische en systeemtechnische uitdagingen komt het geregeld voor dat pleegzorgorganisaties moeite hebben om voldoende aandacht te besteden aan pleegouders. Om pleegouders te betrekken is het belangrijk goed te luisteren naar de behoeftes en wensen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een pleegouderraad oprichten, een centrale – en goed vindbare – (online) locatie openstellen waar pleegouders wensen kunnen doorgeven en natuurlijk in gesprek blijven met de pleeggezinnen. Daarnaast is het belangrijk om pleegouders niet alleen te ondersteunen, maar ze ook te complimenteren voor de ondersteuning die zij bieden.
Ondersteuning en aandacht is essentieel
Pleegouders hebben een enorme verantwoordelijkheid. Zij nemen kinderen die even niet meer thuis kunnen wonen op in hun gezin. Support, begeleiding en samenwerking met de pleegzorgorganisatie en andere pleegouders is belangrijk voor hen. Er is vanuit pleeggezinnen behoefte aan eenvoudige en gebruiksvriendelijke processen, zodat zij zich kunnen focussen op het ondersteunen van hun pleegkind(eren).
Pleegouders willen graag op de hoogte gehouden worden over de afspraken rondom de hulpverlening en begeleiding van hun pleegkind. Verslaglegging door pleegouders en pleegzorgbegeleider (en eventueel een betrokken gedragswetenschapper) moet eenvoudig mogelijk zijn. Transparante communicatie is niet alleen belangrijk voor pleegouders, maar ook voor pleegzorgbegeleiders. Dit kan gaan om zaken zoals de frequentie van de gemaakte afspraken met de pleegzorgouder(s), communicatie tussen pleegouder en pleegzorg organisatie en een eenduidige methode van documenteren. Hierdoor is het voor pleegzorgbegeleiders duidelijk wat de wederzijdse verwachtingen zijn om voor begeleiding op maat.
In veel gevallen schakelen pleegouders pas hulp in op het moment dat er een crisissituatie is (of bijna ontstaat). Op zo’n moment wil je dat het zo eenvoudig mogelijk is voor een pleegouder om hup in te schakelen en niet allerlei formulieren en vragenlijsten moeten invullen voordat zij zich gehoord voelen.
Digitalisering van het pleegzorgproces
In de ideale situatie kan het betrokken netwerk rondom het kind informatie in een cliëntportaal (mits de ouder of voogd van het kind hiermee akkoord is gegaan) toevoegen of inzien. Hierdoor zijn alle betrokkenen op de hoogte van de omstandigheden en de voortgang van het kind. Uit het jaarlijkse jeugdhulp marktonderzoek van M&I Partners blijkt dat veel jeugd- en pleegzorgaanbieders op dit moment nog weinig gebruikmaakt van de digitale mogelijkheden zoals een cliënt- of (pleeg)ouderportaal.
De inzet van een cliënt- of e-healthportaal biedt kansen om op een eenvoudige manier (digitaal) uit te vragen hoe het met het kind en pleegouders gaat, waaraan ze, gezamenlijk of apart, willen werken ten behoeve van de behandeling. Hiervoor kan bijvoorbeeld een emotiedagboek worden ingezet.
Wil je weten welke functionaliteiten in een ECD belangrijk zijn voor een efficiënt pleegzorgproces? Lees dan ons whitepaper ‘Hoe een ECD het pleegzorgproces ondersteunt’. Wij denken graag met je mee om de mogelijkheden om het pleegzorgproces verder te optimaliseren.
Ahoy Rotterdam
Mobile Healthcare Ahoy Rotterdam
Zien wij jou op Mobile Healthcare?
Op 16 november staat het team van 6Gorilla’s op het Mobile Healthcare congres in Ahoy Rotterdam. Het belooft een mooie dag te worden met inspirerende key-notes en de mogelijkheid om meer te leren over data, innovatie en de transformatie van denken naar doen.
De 4 hoofdlijnthema’s van het congres zijn
- Healthy life through data
- Verbinding zorg en sociaal domein
- Ecosysteem gedachte
- Transitie naar betaalbaar en bemensbaar
Het congres is speciaal ontwikkeld voor bestuurders, directie, management en projectleiders, zorgverzekeraars, gemeenten, beleidsadviseurs, eerstelijns en tweedelijnszorgartsen en zorgaanbieders in het sociaal domein.
Bezoek onze sessie!
Om 15:30 staat Quintijn Aman, Consultant Data & Analytics, 6Gorilla’s op het podium met een sessie over datavolwassenheid:
Datavolwassenheid: de sleutel tot een toekomstbestendige zorgorganisatie
Een datavolwassen zorgorganisatie is een toekomstbestendige zorgorganisatie. In deze sessie bespreken we hoe een goede toepassing van data kan helpen om de zorg betaalbaar en bemensbaar te maken én delen we tools en best practices waarmee zorgorganisaties direct mee aan de slag kunnen om hun datavolwassenheid te vergroten.
- Rol data bij een toekomstbestendige zorgorganisatie
- Mogelijkheden voor groei in datavolwassenheid
- Tools & best practices om direct mee aan de slag te gaan
Wij zien je graag op 16 november bij onze stand of als deelnemer van onze sessie over datavolwassenheid. Met onze VIP link krijg je gratis toegang tot het congres.
Gratis toegang met onze VIP link
Wij zien je graag op 16 november bij onze stand of als deelnemer van onze sessie over datavolwassenheid. Met onze VIP link krijg je gratis toegang tot het congres.
Onmisbare schakel voor zorg
Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer
De rol van functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een onmisbare schakel is bij het oplossen van de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Integratie is onmisbaar
Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk
Elektronische gegevensuitwisseling wordt meer en meer een randvoorwaarde voor het leveren van goede zorg. Hoe meer informatie automatisch wordt gedeeld, zonder dat mensen gegevens hoeven over te tikken, hoe minder tijd zorgverleners kwijt zijn aan afstemming en hoe meer ze zich kunnen focussen op hun kerntaak: het verlenen van goede zorg.
Van visie naar Medicore:
Zo werken onze consultants
In deze blogreeks nemen wij je mee in de afdelingen achter het Medicore ECD. In onze vorige blogs heb je meer kunnen lezen over onze productmanagers en de afdeling development. Waar deze teams de productvisie bepalen en deze vertalen naar functionaliteit, zijn het onze consultants die ervoor zorgen dat onze opdrachtgevers optimaal werken met de software. Hoe zij dat doen lees je in deze blog.
Het ECD is een applicatie die veel organisatorische processen van onze opdrachtgevers raakt. Daarom is het belangrijk dat het ECD ondersteuning biedt voor de primaire werkprocessen van zorgprofessionals en ondersteunende afdelingen. Medicore consultants zorgen er met hun kennis voor dat het ECD zo goed mogelijk aansluit op de wensen en behoeftes van opdrachtgevers en werken samen met onze projectleiders die zorgdragen dat projecten goed verlopen.
Contact met Medicore opdrachtgevers
Het grootste deel van de tijd besteden onze consultants aan Medicore opdrachtgevers en eindgebruikers. Zo komen consultants veel bij onze opdrachtgevers over de vloer voor implementaties van het Medicore ECD, het verzorgen van trainingen en optimalisaties. Ook sluiten onze consultants regelmatig aan bij klantfocussessies en (online) afspraken met verschillende medewerkers van praktijken en instellingen. Zo weten zij goed wat er bij de eindgebruikers speelt en waar wensen en uitdagingen in het zorgproces liggen.
Interne spil in het web
Deze kennis gebruiken onze consultants om intern met verschillende afdelingen te schakelen. Zo werken onze consultants veel samen met developers, devops, customer service en accountmanagement. Samen met onze opdrachtgevers kijken onze consultants mee bij het ontwikkelen en opleveren van nieuwe functionaliteiten.
Daarnaast ondersteunen consultants opdrachtgevers bij het in gebruik nemen van nieuwe functionaliteiten waar nodig en denken zij mee in het eventueel aanpassen van bepaalde werkwijzen die binnen de organisatie gebruikt worden, zodat processen zo goed mogelijk aansluiten bij de software. Hierdoor worden eindgebruikers zo veel mogelijk ontzorgd en houden zij tijd over voor het bieden van kwalitatieve zorg.
Betrokken bij ontwikkeling
Veel van onze consultants zijn stakeholder van een bepaald ontwikkelteam. Dat houdt in dat ze de product owners van de development teams voorzien van input voor nieuwe functionaliteiten of verbeteringen in het EPD. Tevens kunnen zij op basis van hun ervaringen en contacten bij onze opdrachtgevers meedenken over de prioriteit van toekomstige ontwikkelwensen.
Ondersteuning bij beheer
Naast onze consultants beschikt het team ook over een functioneel applicatiebeheerder die grote én kleine zorgaanbieders tijdelijk kan ondersteunen bij grote ECD projecten, als interim teamleider functioneel applicatiebeheer of wanneer er een onvervulde vacature openstaat.
Wil je meer weten over het werk van onze consultants of optimalisaties in Medicore? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.
Stel een vraag aan Mark