Whitepaper30 aug 2021

Factsheet Privacy en informatiebeveiliging Medicore

Erik-Jan Davids

Zorgverslimmer bij Medicore

Bekijk profielBekijk profiel

Voor alle opdrachtgevers van Tenzinger is Medicore van cruciaal belang in de zorgverlening en bedrijfsvoering. Daarom heeft Tenzinger vergaand beleid op het gebied van privacy en informatiebeveiliging. Hiermee voldoet Tenzinger aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en draagt Tenzinger zorg voor een betrouwbare en veilige dienstverlening. Alle maatregelen leveren een bijdrage aan de drie pijlers van informatiebeveiliging: vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid.

In de Factsheet Privacy en Informatiebeveiligingsbeleid Medicore vertellen we je welke maatregelen Tenzinger treft om het veilig werken met Medicore en wellbee te borgen en op welke wijze Tenzinger met Medicore en wellbee invulling geeft aan de eisen uit de AVG.

Mail mij deze factsheet

Vul onderstaand formulier in om de factsheet te ontvangen.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Gerelateerde berichten

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Whitepaper10 mei 2024

Whitepaper Samenwerkingsverbanden Jeugdzorg

Al jaren streven organisaties in het jeugdzorgdomein naar integrale jeugdhulp, waarbij ‘één gezin, één plan’ het uitgangspunt is. Dit vraagt om samenwerkingsverbanden in de jeugdzorg. De grote vraag is: hoe richt je zo’n samenwerkingsverband zo in dat het geen administratieve chaos wordt?
Lees meer +
Blog07 jun 2021

Implementatie Levvel

Voorbereidingen voor implementatie bij Levvel in volle gang

Eerder dit jaar koos Levvel voor het Medicore ECD en 6G dataplatform van Tenzinger. Het implementeren van een nieuw ECD vergt een nauwkeurige en uitgebreide voorbereiding. De voorbereidingen voor een succesvolle implementatie zijn bij Levvel in volle gang. Zo zijn er verschillende werkgroepen opgezet en hebben er de afgelopen weken vier online cliënt journey sessies plaatsgevonden met verschillende zorgprofessionals van Levvel onder leiding van Tenzinger consultants.

De thema’s van de cliënt journey sessies waren Pleegzorg, Opname en verblijf, Crisis en Ambulant. Deze sessies zijn georganiseerd om de zorg- en werkprocessen zo goed mogelijk in kaart te brengen. Vrijdag 30 april vond de laatste sessie plaats. “Ik vond het interessant om zicht te krijgen op wat andere collega’s doen, zorginhoudelijk maar ook vanuit de afdelingen. Je hoort een stuk frustratie wat er nu niet goed loopt en wat er straks anders moet”, aldus Kaya Stok, pedagoog en daarnaast programmaleider Vakmanschap en projectleider Digitale Zorg en Innovatie bij Levvel.

Wat is een cliënt journey sessie?

De cliënt journey is een door Tenzinger ontwikkelde methode om de ‘reis’ van een cliënt in kaart te brengen van aanmelding tot facturatie. In de vier online sessies hebben verschillende Levvel zorgprofessionals vanuit hun expertise en specifieke achtergrond input geleverd over de zorg- en werkprocessen. Zo werd duidelijk met welke afdelingen, medewerkers en personen een cliënt in iedere fase van het zorgtraject in aanraking komt. “Mijn vrees was dat we de ambitie hadden om de hele cliënt-route al uit te werken in de vier sessies, waarin je per sessie maar één klein stukje pakt. Door de juiste coördinatie is dit veel beter uitgepakt dan ik had gehoopt.”, zegt Ton van der Schaft, projectleider.

Uiteindelijk leidt de cliënt journey tot een visuele weergave van de interactie met de cliënt. Het maakt inzichtelijk in welke mate deze processen succesvol zijn ingericht en welke keuzes nog gemaakt moeten worden om te kunnen dienen als basis voor de inrichting van het Medicore ECD. Projectleider Ton van der Schaft geeft aan: “Het is de taak om nu de standaardisatie per zorgsoort te vinden die voor heel Levvel werkt. Er moet een standaard zijn, die medewerkers voldoende ruimte biedt voor flexibiliteit.”

De cliënt journey sessies zijn een belangrijk onderdeel van het implementatietraject. Met behulp van deze sessies leren wij de zorgorganisatie en bijbehorende zorg- en werkprocessen goed kennen.”, licht Willem Teunissen, Business Consultant bij Tenzinger, toe.

Interactie en nieuwe inzichten

In de sessies stond interactie centraal. Via de online tool Miro werd alle input van de deelnemers verzameld van de verschillende fases die een cliënt doorloopt met daarbij de wensen en behoeftes van medewerkers. Na het bespreken van iedere fase in de cliënt journey konden alle deelnemers een aantal stemmen uitbrengen om uiteindelijk een overzicht te krijgen van de belangrijkste prioriteiten. Hier werd dan ook extra aandacht aan besteed.

De reacties op de cliënt journey sessies waren heel positief. Zo gaven meerdere Levvel zorgprofessionals aan het fijn te vinden om mee te kunnen denken en andere perspectieven te horen. “Tijdens de vier sessies hebben we heel waardevolle input verzameld waar we tijdens de werkgroepen verder op zullen ingaan.”, aldus Thomas Visser, Consultant bij Tenzinger.

“De consultants van Tenzinger stonden open voor alle input die de zorgprofessionals gaven. In de cliënt journey sessies was weinig ruimte voor een uitgebreide discussie. In het verdere proces zal blijken hoe de wensen en behoeften van zorgprofessionals in het ECD verwerkt kunnen worden”, vult Ton van der Schaft aan.

De cliënt journey sessies zitten erop, wat is de volgende stap?

Nu het gehele traject dat een cliënt doorloopt inzichtelijk is met de bijbehorende knel- en focuspunten, kan de verdiepingsslag gemaakt worden. In inhoudelijke werkgroepen wordt het komende half jaar ingezoomd op het gehele proces. Daarbij worden de in kaart gebrachte aandachtspunten samen met het werkproces van Levvel vertaald naar inrichting van het Medicore ECD. Met het uiteindelijke doel om te komen tot een volledig ingericht EPD dat de hulpverlener zo goed mogelijk ondersteund in het contact met de cliënt.

Over Levvel

In juli 2020 is Levvel ontstaan vanuit een fusie tussen de Bascule (specialistische jeugd GGZ) en Spirit (specialistische jeugdhulp). Levvel5, onderdeel van Levvel, is ontstaan door een overname van Lijn5 in Noord-Holland. Levvel5 is er voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking en vaak ernstige (gedrags)problemen.

Levvel en Levvel5 bieden alle hulp onder één dak: van opvoedondersteuning tot specialistische jeugdhulp, pleegzorg en complexe psychiatrische zorg. Levvel heeft drie afdelingen met het TOPGGz-keurmerk, waar kinderen en jongeren met zeer ernstige, complexe of zeldzame problemen vanuit heel Nederland terecht kunnen. Ook ontwikkelt Levvel nieuwe behandelmethoden en doen zij wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld naar de effectiviteit van korte, intensieve behandelingen voor dwangstoornissen en ernstige trauma’s.

Whitepaper

Vul het formulier in en ontvang ons whitepaper 'Succesfactoren voor een positieve ECD businesscase'.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Ook interessant

Whitepaper12 apr 2021

Privé: Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +
Blog08 jul 2020

De eerste stappen voor toegang ouders tot cliëntportaal kind

Veel jeugdzorg behandelaren hebben de wens om ouders toegang te geven tot het wellbee cliëntportaal. Maar is de IT er ook klaar voor? Ja en nee.
Lees meer +
Opname23 mrt 2021

E-health…dichtbij dankzij de afstand

Bij e-health denken we al snel aan het gebruik van online tools zoals beeldbellen, online dagboeken en allerlei andere mobiele apps die ondersteunen bij de behandeling. Tijdens de coronacrisis zijn deze tools bijna onmisbaar geworden om het werk van een zorgprofessional te kunnen uitvoeren. Maar draait het wel echt om de tools, of komt er meer bij kijken?

Tijdens het webinar ‘E-health…dichtbij dankzij de afstand’ gaat Arriejanne Brouwer, Manager Product Management bij Tenzinger, in gesprek met Philippe Bocklandt. Philippe is docent en onderzoeksmedewerker onlinehulp bij Arteveldehogeschool in Gent. In samenwerking met welzijns- en zorgorganisaties ontwikkelde de Arteveldehogeschool meerdere methodieken voor online hulpmethodieken. Daarnaast zetten ze ondersteunende hulpmiddelen in om e-health op een professionele wijze te implementeren.

Laat je tijdens de opname inspireren door de visie op het implementeren van e-health vanuit Vlaamse zorginstellingen.

Bekijk de opname van het webinar door je gegevens in het formulier in te vullen.

Het webinar is geschikt voor onder andere informatie- en programma managers, ondersteuningsfunctionaris cliëntparticipatie en digicoaches.

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD businesscase

Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?

Maarten van Vulpen

Zorgverslimmer bij Medicore

Bekijk profielBekijk profiel

Een positieve ECD businessscase

De belofte van automatisering is dat het werk eenvoudiger en sneller gedaan kan worden en dat de kwaliteit toeneemt. De praktijk is helaas nog te vaak dat de administratieve lasten toenemen en dat het zicht op de cliënt door die zware administratielast wordt weggenomen. Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?

In deze whitepaper lees je:

  • Hoe een ECD de basis is voor een gezonde organisatie
  • Wat de zorginhoudelijke eisen zijn voor kwalitatieve en efficiënte zorgverlening
  • Wat de technische voorwaarden voor maximaal rendement zijn

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Vergoten van grip op bedrijfsvoering

Wie de grip op de bedrijfsvoering wil vergroten, moet ervoor zorgen dat de data in het actueel, accuraat en volledig zijn. Dat betekent dat het voor zorgverleners makkelijk moet zijn om registraties te doen. De zorgverleners staan immers aan de bron van alle registraties. Dit is een voorbeeld waarbij het ECD van cruciaal belang is. Bij de keuze voor een nieuw of ander EPD is het ook belangrijk om te kijken naar businesscase: wat kost het ECD of EPD? Wat is de toegevoegde waarde van het ECD of EPD? En wat zijn de belangrijkste eisen om te kiezen voor een ECD.

 

Na een demonstratie van de software voor het elektronisch cliëntendossier weet je in hoeverre een software leverancier aansluit op de wensen en behoeftes van jou en jouw collega’s. Wil je meer informatie over de businesscase van een ECD of met ons in contact komen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.

Gerelateerde berichten

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Whitepaper10 mei 2024

Whitepaper Samenwerkingsverbanden Jeugdzorg

Al jaren streven organisaties in het jeugdzorgdomein naar integrale jeugdhulp, waarbij ‘één gezin, één plan’ het uitgangspunt is. Dit vraagt om samenwerkingsverbanden in de jeugdzorg. De grote vraag is: hoe richt je zo’n samenwerkingsverband zo in dat het geen administratieve chaos wordt?
Lees meer +
Opname03 dec 2020

Het pleegzorgproces en inzage in dossiers van een kind

Op 26 november vond het webinar ‘Het pleegzorg proces en de uitdagingen rondom inzage in dossiers van een kind’ plaats. Heb je het gemist of wil je het terugkijken? Dat kan hier!

Frank van Mossevelde, Productowner bij Medicore, vertelt hoe in het Medicore ECD cruciale pleegzorg processen worden ondersteund en wat hierbij de visie is van Medico. Daarbij heeft hij ook aandacht voor de registratie van het systeem van het kind, en de registratie en workflow rondom pleeggezinnen. Ben je verder benieuwd naar de ondersteuning van matching- en plaatsing processen? Of het faciliteren van samenwerking & communicatie tussen pleegzorgbegeleiders en pleegouders? Frank behandelt alle onderwerpen tijdens dit webinar.

Charlotte Kuijer, afstudeerster aan de Universiteit Utrecht, heeft onderzoek gedaan naar de toegang van wettelijke en niet-wettelijke vertegenwoordigers tot het medisch dossier van een kind. Een opvallend resultaat uit haar onderzoek is: de aanpassingen die mogelijk gemaakt moeten worden in de cliëntregistratie en verslaglegging. Uiteraard vertelt Charlotte hoe ze tot dit resultaat is gekomen en wat haar aanbevelingen zijn.

Tot slot vond een paneldiscussie plaats met een legal consultant en een strategisch consultant over de verantwoordelijkheid van zorgorganisaties rondom dit onderwerp. Tijdens het webinar was de chat beschikbaar voor vragen voor deelnemers.

PowerPoint
Naast de opname heb je toegang tot de PowerPoint presentatie. Downloaden kan via het formulier!

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Whitepaper10 nov 2020

Veilig werken met een SaaS ECD

Wat is veiliger, software op een eigen lokale server of software in de cloud? Het elektronisch patiëntendossier (EPD) wordt steeds vaker als een ‘Software as a Service’ (SaaS) dienst aangeboden. Hierbij draait het EPD niet op een server bij de eindgebruiker, maar bevindt de server zich in ‘de cloud’. Waar de data ook staat, de zorginstelling is eindverantwoordelijk. Daarom is het belangrijk kritische vragen te (blijven) stellen aan jouw EPD-leverancier om te weten hoe deze omgaat met privacy, informatiebeveiliging en dataopslag. In deze whitepaper lees je hoe je vanuit een SaaS-situatie mogelijke risico’s samen met je EPD-leverancier minimaliseert.

Erik-Jan Davids

Zorgverslimmer bij Medicore

Bekijk profielBekijk profiel

In dit whitepaper lees je:

  • Veiligheidschecklist die je kunt gebruiken bij de selectie van een EPD-leverancier.
  • Wat zijn de gevolgen van de aangescherpte privacywetgeving?
  • Wat zijn de voordelen van een EPD in de cloud?
  • Ketenverantwoordelijkheid; de relatie tussen zorgorganisatie, EPD-leverancier en datacenter.
  • Wat zijn passende maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging?
  • Werkt je EPD-leverancier volgens de normenkaders ISO 27001 en NEN 7510?

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Gerelateerde berichten

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Whitepaper10 mei 2024

Whitepaper Samenwerkingsverbanden Jeugdzorg

Al jaren streven organisaties in het jeugdzorgdomein naar integrale jeugdhulp, waarbij ‘één gezin, één plan’ het uitgangspunt is. Dit vraagt om samenwerkingsverbanden in de jeugdzorg. De grote vraag is: hoe richt je zo’n samenwerkingsverband zo in dat het geen administratieve chaos wordt?
Lees meer +
Blog13 okt 2020

Belangrijkste wijzigingen release iJW en iWMO 3.0

De laatste release (2.4) van iJW en iWMO lijkt nog maar net achter de rug of de volgende staat al klaar. De overgang naar 3.0 wordt aangeduid als een major release. Deze release heeft een grote impact op de technische en functionele processen in jouw zorgorganisatie. Daarom zal deze release ook live gaan per 1 januari 2021 in plaats van, zoals normaliter, per april.

In deze publicatie nemen wij je mee in de wijzigingen die voortkomen uit de release 3.0 voor de iWMO en iJW.

Beschikking uit toewijzingsbericht & Toewijzingsnummer verplicht

Het onderdeel beschikking is in de nieuwste release verwijderd. Alhoewel ze nog wel in een verzoek om toewijzing kunnen worden meegestuurd. Daarentegen is het toewijzingsnummer verplicht geworden. Het beschikkingsnummer verwijst eigenlijk naar de papieren beschikking vanuit de gemeente. Nu blijkt in de praktijk dat dit niet één op één wordt overgenomen.

Daarom is er besloten deze relatie los te laten en het toewijzingsnummer meer van belang te maken. Door een uniek toewijzingsnummers verplicht te maken kan er bij een verzoek om wijziging naar verwezen worden. Het is in de praktijk vaak dat er voor elk product een nieuwe beschikking met nieuw toewijzingsnummer wordt toegestuurd. Wanneer een beschikking afloopt wordt deze gestopt en weer een nieuwe aangemaakt. Deze beschikkingen worden dan ook doormiddel van een stopbericht gestopt, terwijl het eigenlijk geen stop is. Door middel van het verplicht stellen van een uniek toewijzingsnummer kunnen in het vervolg verlengingen makkelijker worden toegestuurd en hoeven er geen onnodige start- en stopberichten gestuurd te worden.

De gemeenten zijn in de lead als het gaat om deze wijzigingen. Zij moeten controleren of zij voor elke cliënt een uniek toewijzingsnummer hebben. Indien dit niet het geval is, moeten zij de oude toewijzing per 31-12-2020 beëindigen en een nieuwe toesturen met als startdatum 01-01-2021. Deze nieuwe JW301’s zullen dan alle toewijzingen in één bericht bevatten.

Bij een verlenging of wijziging is het van belang dat alle toewijzingen worden meegenomen in de berichten. Denk hierbij aan de werkwijze van de WLZ als het gaat om een AAT.

Verzoek om wijziging & antwoorden op dit verzoek

Op dit moment is een verzoek om wijziging niet mogelijk via het berichtenverkeer en moet er alsnog buiten het berichtenverkeer om gecommuniceerd worden met de gemeenten. Vanaf de 3.0 is het mogelijk om via het berichtenverkeer door middel van een Verzoek om Wijziging (VOW) te communiceren. In dit bericht vermeldt de zorgaanbieder alle gewenste zorg. Zoals hierboven al vermeld is; het is vanaf de nieuwe release belangrijk dat alle zorg in één bericht wordt meegenomen. De gemeente kan dit dan toewijzen of afwijzen door middel van een antwoord- bericht (JW319).

Het antwoorden van de VOW wordt gelijkgetrokken met de antwoorden van de VOT.  Indien de gemeenten niet binnen 5 werkdagen een antwoord heeft op de VOW, kunnen zij dit bericht beantwoorden met dat zij nog onderzoek gaan doen. Dan hebben zij maximaal 8 weken de tijd om alsnog te antwoorden. Een VOW bevat altijd reverentie Aanbieder. De gemeente zal dit ook gebruiken in haar antwoorden, waardoor de aanbieder het kan koppelen aan het aangevraagde product.

Alle wijzigingen van het nieuw declaratieproces op een rij

Er ligt binnen het sociaal domein al langer het verzoek om de complexiteit en diversiteit te verminderen. Vanuit deze wens is er besloten om vanaf 2021 een aantal wijzigingen in facturatie- of declaratieproces aan te passen. Hieronder zetten we deze wijzigingen op een rij.

  1. De mogelijkheid om te factureren via het berichtenverkeer komt te vervallen voor geleverde zorg vanaf 1-1-2021. Daarbij kunnen de declaraties alleen nog maar per maand ingediend worden en niet meer per vier weken.  Toewijzingen kunnen wel nog afgegeven worden met een andere frequentie, zoals per week.
  2. Er komt een nieuw berichtenpaar voor het declareren van geleverde zorg vanaf 1-1-2021. Dit worden het 323 (declaratiebericht) en 325 (antwoordbericht van de gemeente) bericht. Tevens betekent dit dat er geen gedeeltelijke goedkeur op een declaratieregel meer kan plaatsvinden.
  3. Voor de zorg geleverd tot en met 31 december 2020 kan er gedeclareerd worden via het oude proces (303/304) tot eind 2021.

De volgende declaratieprocessen verdienen extra aandacht

Er zijn een aantal zaken die aandacht vragen van zorgaanbieders tijdens de overgang naar het nieuwe declaratieproces. Deze hebben we hieronder op een rijtje gezet.

  1. Jaarafsluiting van 2020 vindt plaats op basis van 303-berichten. Alle zorg die geleverd is in 2020 moet daarom ook gedeclareerd worden op basis van de 303-berichten (al dan niet als declaratie of facturatie). Ook correcties op afgekeurde regels dienen via de 303-berichten gedeclareerd te worden. Stem als zorgaanbieder daarom goed met je softwareleverancier af dat beide berichtensystemen (303/304 en 323/325) bruikbaar blijven in 2021.
  2. Controleer of doorlopende toewijzingen na 1-1-2021 gedeclareerd kunnen worden. Stel een cliënt is in april 2020 gestart met een zorgtraject en dit traject loopt door tot april 2021. Deze wordt per maand gedeclareerd. Tot 31-12-2020 zal dit via de 303-berichten gaan, maar vanaf 1-1-2021 zal dit via de 323-berichten gedeclareerd moeten worden. Een zorgaanbieder zal in samenspraak met de gemeente moeten toetsen of een doorlopende toewijzing op technische grond door kan gaan of dat deze aangepast dient te worden.
  3. Het boekjaar 2020 eindigt dit jaar op een donderdag en dat heeft implicaties voor de zorg die in week 53 geleverd wordt. Voor de inspanningsgerichte variant geldt dat prestaties geleverd op 28 t/m 31 december 2020 worden gefactureerd volgens de declaratieregels van 2020 (303/304-berichten). Voor outputgerichte uitvoeringsvariant geldt dat omdat de zondag van week 53 valt in declaratieperiode van 2021, wordt er gedeclareerd volgens de declaratieregels van 2021.
  4. Indien er doorlopende inkoopcontracten zijn waarin is afgesproken om te werken volgens het facturatieproces, dan gaan deze per 1 januari 2021 over naar een declaratieproces. De regels van de istandaard zijn namelijk hierin leidend boven contractuele afspraken.
  5. Tariefinrichting per 4 weken of per jaar zijn niet meer mogelijk. Een tarief per week kan nog wel ingericht worden en zal door middel van een omrekenmodel vertaald worden naar een declaratie op maandbasis.

Moeten we nu alles wat over 2020 of eerder nog gedeclareerd moet worden ook omzetten?

Nee, dat hoeft gelukkig niet. De huidige facturatieberichten blijven nog wel beschikbaar voor prestaties die in 2020 of daarvoor zijn geleverd. Bepaalde doorlopende toewijzingen dienen (zoals per 4-weken, per jaar) dienen te worden omgezet naar de nieuwe standaard (declaratie per maand). Voor aspecifieke toewijzingen mag een budget worden toegekend voor een toewijzingsperiode, maar mag de omvang van deze inzet niet langer worden gespecificeerd.

Verduidelijking proces administratief stoppen zorg

Het administratief stoppen van de zorg kan zowel vanuit de gemeenten als vanuit de zorgaanbieder. Belangrijk hierbij is te weten wanneer je welke berichten moet sturen.

Verplicht woonplaatsbeginsel

Eerder zou het woonplaatsbeginsel van start gaan per 1 januari 2021, dit is door omstandigheden met een jaar uitgesteld.

Lees ook: het woonplaatsbeginsel op weg naar verbetering

Het woonplaatsbeginsel gaat wel meegenomen worden in het berichtenverkeer. Dit betekent dat gemeenten een verzoek om toewijzing kunnen afkeuren met de reden dat zij niet de verantwoordelijke gemeenten zijn. In ditzelfde bericht kunnen zij de gemeente die wel verantwoordelijk is benoemen. Hierdoor weet de aanbieder bij welke gemeente hij dan wel moet zijn.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Gerelateerde berichten

Blog08 jan 2025

4 dingen die je moet weten over pleegzorgvergoedingen

Het komt geregeld voor dat gemaakte kosten niet volledig gedekt worden vanuit de pleegzorgvergoeding of aanvullende vergoedingen. Een ingewikkeld vraagstuk bij pleegzorg is; wie draait er op voor de gemaakte kosten voor de jeugdige? Lees meer in deze blog
Lees meer +
Blog16 feb 2024

Zo blijft de informatie in onze software veilig

Hoe houden wij de informatie in onze software veilig? We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.
Lees meer +
Blog02 nov 2023

Het belang van het aantrekken en behouden van pleeggezinnen

Welke manieren helpen pleegzorgorganisaties bij het aantrekken, binden en behouden van pleegouders? Lees het in deze blog.
Lees meer +
Blog08 jul 2020

De (on)mogelijkheden voor toegang voor ouders tot een cliëntportaal

De eerste stappen voor toegang ouders tot cliëntportaal kind

Veel jeugdzorg behandelaren hebben de wens om ouders toegang te geven tot het wellbee cliëntportaal. Maar is de IT er ook klaar voor? Ja en nee.

Even terug naar de basis. Waarom is toegang voor ouders en wettelijke vertegenwoordigers tot het wellbee cliëntportaal zo belangrijk? Dat zie je bijvoorbeeld al bij aanvang van de behandeling: er is bij kinderen een akkoord van beide ouders nodig om te kunnen starten me een behandeling. Hoe makkelijk zou het zijn als zij gewoon in het cliëntportaal digitaal akkoord op de behandeling kunnen geven?

ECD-leveranciers zetten eerste stappen om ouders toegang te geven

Zijn ECD-leveranciers inmiddels zo ver om ouders toegang te verschaffen? Nog niet helemaal en zeker niet alle ECD-leveranciers, maar een kleine groep zet al wel de eerste stappen. Bij Medicore zijn we aangesloten bij het programma Machtigen van Logius & VWS en praten we mee over de oplossingen die nodig zijn.

Logius heeft in samenwerking met VWS in Q4 2019/Q1 2020 een proof-of-concept uitgevoerd waarbij moeders op basis van hun BSN met DigiD-toegang verkregen tot het cliëntportaal van hun kind. Waarom moeders? Omdat de wettelijke vertegenwoordiging van moeders eenvoudig op basis van het Basis Register Persoonsgegevens (BRP) vastgesteld kan worden. Klinkt eenvoudig toch? Vaders toegang geven blijkt helaas minder eenvoudig. Want de wettelijke vertegenwoordiging van vaders wordt niet automatisch in het BRP geregistreerd. Kortom, om beide ouders toegang te verlenen op basis van het BRP zal er dus anders aan de bron geregistreerd moeten worden. En dit kost tijd.

En stel de toegang voor wettelijke vertegenwoordigers is geregeld; welke informatie mogen ouders dan zien; beide dezelfde informatie of juist een gescheiden dossier? Want wat doe je in geval van een ‘vechtscheiding’? Vooralsnog wordt er op landelijk niveau gewerkt aan een ‘informatiestandaard’. Denk daarbij aan een soort ZorgInformatieBouwsteen (ZIB) waarop ouders bepaalde informatie te zien krijgen na het inloggen in het dossier van het kind. Ook dit is nog volop in ontwikkeling.

Staatssecretaris Knops liet de Kamer twee weken geleden weten dat het programma Machtigen vertraagd is en pas in de tweede helft van 2021 beschikbaar zal komen.

Kortom, zowel de praktijk als de wet- en regelgeving op dit gebied is nog niet zo ver. Juist daarom zitten we nu bij de Logius & VWS aan tafel waar we mee kunnen denken en praten over de oplossingen. Ook doen we verkennend onderzoek waarbij we de wensen van onze opdrachtgevers in kaart brengen.

Verkennend onderzoek

Omdat we het belangrijk vinden een zo compleet mogelijk beeld te krijgen, hebben we vierde jaars student Business Informatics Charlotte Kuijer gevraagd hier uitgebreid onderzoek naar te doen. Zij gaat zich verder verdiepen in de wet- en regelgeving en de praktische vertaling ervan naar de praktijk zodat behandelaren zo eenvoudig mogelijk straks ouders toegang kunnen geven tot het medisch dossier van hun kind.

Gerelateerde berichten

Blog08 jan 2025

4 dingen die je moet weten over pleegzorgvergoedingen

Het komt geregeld voor dat gemaakte kosten niet volledig gedekt worden vanuit de pleegzorgvergoeding of aanvullende vergoedingen. Een ingewikkeld vraagstuk bij pleegzorg is; wie draait er op voor de gemaakte kosten voor de jeugdige? Lees meer in deze blog
Lees meer +
Blog16 feb 2024

Zo blijft de informatie in onze software veilig

Hoe houden wij de informatie in onze software veilig? We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.
Lees meer +
Blog02 nov 2023

Het belang van het aantrekken en behouden van pleeggezinnen

Welke manieren helpen pleegzorgorganisaties bij het aantrekken, binden en behouden van pleegouders? Lees het in deze blog.
Lees meer +
Whitepaper06 jul 2020

Ontwikkelingen Jeugdwet iJw3.0

Factsheet Jeugdwet iJw3.0

Begin april zijn door Zorginstituut Nederland de definitieve specificaties van de iJw3.0 standaard gepubliceerd. Deze gaat per januari 2021 in en vervangt de iJw 2.4. Het is een grote release, die lang gewenste verbeteringen brengt om administratieve lasten te verlichten.

De iJw-standaard is op een aantal punten aangepast, om:

– Procesafspraken en automatisering te introduceren, die operationele communicatie buiten het berichtenverkeer om vermindert;
– Minder diversiteit in de financiële administratieve afhandeling van geleverde zorg;
– Ondersteuning informatieverplichting van gemeente naar zorgaanbieder rondom woonplaatsbeginsel.

Ben je benieuwd wat de wijzigingen voor jouw zorgorganisatie betekenen? Wil je weten wat de 12 declaratievarianten zijn en wat de bijbehorende afspraken zijn voor toewijzing? In de Factsheet ‘Ontwikkelingen Jeugdwet iJw 3.0’ lees je alle ontwikkelingen rondom de nieuwe Jeugdwet iJw 3.0 en geven we antwoord op deze vragen.

Mail mij deze factsheet

Vul onderstaand formulier in om de factsheet te ontvangen.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Gerelateerde berichten

Blog08 jan 2025

4 dingen die je moet weten over pleegzorgvergoedingen

Het komt geregeld voor dat gemaakte kosten niet volledig gedekt worden vanuit de pleegzorgvergoeding of aanvullende vergoedingen. Een ingewikkeld vraagstuk bij pleegzorg is; wie draait er op voor de gemaakte kosten voor de jeugdige? Lees meer in deze blog
Lees meer +
Blog16 feb 2024

Zo blijft de informatie in onze software veilig

Hoe houden wij de informatie in onze software veilig? We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.
Lees meer +
Blog02 nov 2023

Het belang van het aantrekken en behouden van pleeggezinnen

Welke manieren helpen pleegzorgorganisaties bij het aantrekken, binden en behouden van pleegouders? Lees het in deze blog.
Lees meer +
Blog15 jun 2020

Het woonplaatsbeginsel jeugdwet: op weg naar verbetering

Al snel na de transitie van de jeugdzorg naar gemeenten vanaf 2015 werd duidelijk dat het woonplaatsbeginsel in de jeugdwet veel problemen veroorzaakt. Het woonplaatsbeginsel regelt welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp. Op dit moment is de gemeente waar de gezaghebbende ouder van het kind woont verantwoordelijk.

Er kan onduidelijkheid ontstaan welke gemeente verantwoordelijk is als gevolg van het feit dat gezagsrelaties ingewikkeld liggen of ouders vaak verhuizen. De continuïteit van de zorg, of de betaling aan de jeugdhulpverlener kunnen dan in gevaar komen. Wat zijn de huidige ontwikkelingen binnen het woonplaatsbeginsel?

Van uitstel komt hopelijk geen afstel!

Een wettelijke vereenvouding van het woonplaatsbeginsel wordt al vanaf 2018 voorbereid.

Omdat het verdeelmodel ook aangepast moest worden en de verandering invloed heeft op de administratieve processen en afspraken kost de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel tijd.Na een eerder uitstel van één jaar met invoering per 1 januari 2021, is bekend geworden dat er wederom sprake is van uitstel van één jaar. Reden is de coronacrisis, in combinatie met het extra werk dat ontstaat doordat de centrale BRP-voorziening niet geraadpleegd mocht worden. De webapplicatie die ter beschikking zou worden gesteld aan gemeenten – om de adreshistorie van de jeugdige te raadplegen – zou gebruik maken van deze centrale BRP-voorziening. En hiervoor blijkt in de wet geen grondslag. Gemeenten mogen alleen hun lokale BRP raadplegen om een historisch adres terug te zoeken.

Het nieuwe woonplaatsbeginsel jeugdwet per 1 januari 2022

In het nieuwe woonplaatsbeginsel is de volgende gemeente verantwoordelijk voor de financiering van de jeugdhulp:

  • Ambulante zorg: Gemeente waar jeugdige staat ingeschreven volgens de BRP.
  • Zorg met verblijf: Gemeente waar jeugdige stond ingeschreven direct voorafgaand aan zorg met verblijftraject.
  • Combinatie van zorg met verblijf en ambulante zorg: Zorg met verblijf is leidend. De gemeente die als verantwoordelijke wordt aangewezen voor de zorg met verblijf, is onder het nieuwe woonplaatsbeginsel verantwoordelijk voor zowel de ambulante zorg als de zorg met verblijf.

Gemeenten en zorgaanbieders zijn via een webinar geïnformeerd over de implementatiestappen die uitgevoerd moeten worden.

Stappenplan woonplaatsbeginsel jeugdwet

Het jaar uitstel betekent niet dat er nu niets hoeft te gebeuren.

Het is belangrijk dat een half jaar voordat het nieuwe woonplaatsbeginsel ingaat, duidelijk is welke jeugdigen overgaan naar een andere gemeente, zodat tijdig nieuwe contracten geregeld kunnen worden. De gemeenten zijn als eerste aan zet. De gemeente die onder het huidige woonplaatsbeginsel verantwoordelijk is, moet uitzoeken wanneer het (aaneengesloten) verblijf is begonnen. Wanneer gemeenten dit niet of onvoldoende kunnen bepalen, vragen zij aanvullende informatie op bij de zorgaanbieder of hun onderaannemer.

Gemeenten zullen vooral hulp nodig hebben bij cliënten die al voor 1 januari 2015 ingestroomd zijn in de jeugdzorg, omdat gemeenten toen nog niet verantwoordelijk waren voor de financiering. Maar ook bij resultaatgerichte bekostiging, waarbij de gemeente mogelijk geen zicht heeft of er verblijf is ingezet, zal de gemeenten informatie nodig hebben van zorgaanbieders. Zorgaanbieders mogen de gevraagde gegevens verstrekken aan gemeenten op basis van artikel 7.4.0. van de Jeugdwet.

Vervolgens worden aanbieders door gemeenten geïnformeerd over jeugdigen die per 1 januari 2022 administratief naar een andere gemeente verhuizen. Mogelijk heeft een aanbieder met deze gemeente nog geen contract. De gemeente is verantwoordelijk om contracten af te sluiten met aanbieders waar nog geen contract mee is.

Verwachte hobbels Woonplaatsbeginsel jeugdwet

De uitzoekklus van gemeenten zal niet zonder slag of stoot verlopen.

Binnen de zittende populatie zal van een aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf de startdatum van (aaneengesloten) verblijf moeilijk vast te stellen zijn. Daarnaast is de definitie van (aaneengesloten) verblijf een lastige. Zo kan er bijvoorbeeld een weekend tussen de uitschrijving bij de ene zorgaanbieder en de inschrijving bij de andere zorgaanbieder zitten.

En er zijn diverse hulpvormen die verblijf en ambulante zorg combineren. Dan blijkt uit een elektronisch dossier wellicht niet duidelijk of het om aangesloten verblijf gaat. En naast verblijf in het kader van de jeugdwet dient ook rekening te worden gehouden met verblijf in het kader van de WMO en JJI (Justitiële Jeugdinrichting).

Dit alles zal met regelmaat om een uitgebreide dossieranalyse vragen, waarbij de verwachting is dat deze inspanning bij de zorgaanbieders en hun onderaannemers komt te liggen. Vervolgens kan er onenigheid ontstaan tussen gemeenten over de vastgestelde datum in zorg, waardoor de nieuwe gemeenten een eerdere analyse opnieuw zal willen uitvoeren. Wanneer de uitkomst van de analyses niet overeenkomen kan de geschillencommissie Sociaal Domein ingeschakeld worden.

Vervolgens zullen de volgende uitdagingen optreden:

  • Lukt het om tijdig een overeenkomst met de nieuwe gemeente te tekenen? Het eerste jaar dient de nieuwe gemeente het tarief van de oude gemeente over te nemen. Maar wat als de zorg gecontinueerd wordt middels een hoofd- en onderaannemerschapsconstructie met een zorgaanbieder die al wel een contract heeft met de betreffende gemeente?
  • Lukt het om het berichtenverkeer tijdig op orde te krijgen? Afhankelijk van de hoeveelheid mutaties in verantwoordelijke gemeenten, zal een zorgaanbieder te maken krijgen met extra te verwerken toewijzingen en start- en stopberichten.
  • Nieuwe instroom : Ook binnen deze populatie kan het woonplaatsbeginsel wisselen per 1 januari 2022. Zorgaanbieders worden op peildata hierover geïnformeerd door gemeenten. Hoe korter voor 1 januari 2022 de instroom is, hoe minder tijd om het contract tijdig op orde te krijgen met de nieuwe gemeente.

Zorgvuldigheid voorop

Het is duidelijk dat er een intensief traject aankomt, voor zowel gemeenten als zorgaanbieders.

Ondanks de onrust die de coronacrisis momenteel binnen organisaties veroorzaakt, is het belangrijk dat dit traject zorgvuldig verloopt en het uiteindelijke doel wordt bereikt; dat de administratie eenvoudiger wordt en daardoor de administratieve lasten structureel worden verlaagd!

Heeft jouw organisatie in de toekomst hulp nodig bij het begeleiden van dit traject, op orde krijgen van de administratie of het komen tot overeenkomsten? Of simpelweg behoefte om eens over het onderwerp te sparren? We leggen het je graag uit!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Gerelateerde berichten

Blog08 jan 2025

4 dingen die je moet weten over pleegzorgvergoedingen

Het komt geregeld voor dat gemaakte kosten niet volledig gedekt worden vanuit de pleegzorgvergoeding of aanvullende vergoedingen. Een ingewikkeld vraagstuk bij pleegzorg is; wie draait er op voor de gemaakte kosten voor de jeugdige? Lees meer in deze blog
Lees meer +
Blog16 feb 2024

Zo blijft de informatie in onze software veilig

Hoe houden wij de informatie in onze software veilig? We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.
Lees meer +
Blog02 nov 2023

Het belang van het aantrekken en behouden van pleeggezinnen

Welke manieren helpen pleegzorgorganisaties bij het aantrekken, binden en behouden van pleegouders? Lees het in deze blog.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.