In 2020 schudde het van oorsprong Zweedse Mindler de Nederlandse GGZ-markt op. Basis-GGZ via online consulten van 30 minuten, aangevuld met e-health modules die cliënten in hun eigen tijd kunnen volgen. En dat alles zonder wachtlijsten. Het succes is groot, de uitdagingen aan de technologiekant ook. Want Medicore-opdrachtgever Mindler wil graag dat de applicaties die ze gebruiken naadloos integreren. Mayke Rijpert, Healthcare controller bij Mindler, geeft een kijkje achter de schermen.
Integratie is onmisbaar
Mindler verandert GGZ met online blended therapie
Toegankelijk zijn
Mayke is kort na de start van Mindler in Nederland aangetrokken om ‘de achterkant’ van het bedrijf op poten te zetten. De voorkant was namelijk wel helder. Die bestaat uit een app waarmee cliënten zelf een behandelaar kunnen kiezen en rechtstreeks in zijn of haar agenda een sessie kunnen inplannen. Naast online gesprekken met een psycholoog vormen de e-learningmodules en zelfhulpprogramma’s, zoals vragenlijsten en oefeningen, een belangrijk onderdeel van de behandeling. “Onze belangrijkste kernwaarde is dat we toegankelijk zijn”, zegt Mayke. “We geven onze cliënten regie. Ze kunnen op basis van een foto en introductietekst zelf kiezen met welke behandelaar ze het liefst in zee gaan en kunnen vervolgens rechtstreeks in de agenda van die behandelaar een afspraak inplannen.”
Deze online vorm van zorg vult een gat in de markt, zo blijkt. Zowel het aantal cliënten als het aantal behandelaars dat graag op deze manier werkt, groeit enorm. De waardering van cliënten is hoog. Het rapportcijfer voor Mindler op ZorgkaartNederland was in 2022 een 9. Op dit moment is de waardering over 2023 zelfs nog hoger: 9,6. Dat komt onder meer doordat de nieuwe processen rond het Zorgprestatiemodel (ZPM) wat beter zijn ingeregeld, waardoor cliënten minder ergernissen van administratieve aard hebben.
Doorverwijzing
Dat is te danken aan Mayke en haar zorgadministratieteam. Want hun voornaamste taak is ervoor zorgen dat administratief alle processen lopen zoals ze moeten lopen. Ze vertelt: “Toen ik begon, was er naast de app voor cliënten bijna nog niets.” De app was al vertaald naar het Nederlands en aangepast op de Nederlandse markt, maar moest ook aansluiten op Nederlandse wet- en regelgeving. “Een belangrijk verschil tussen Nederland en Zweden is dat je hier een verwijzing van de huisarts nodig hebt om de zorg vergoed te krijgen, terwijl je in Zweden zonder verwijzing terecht kunt voor vergoede zorg. Daarom moesten wij in de app een selectiecriterium inbouwen.”
Cliënten kunnen op drie manieren binnenkomen:
- De eerste is dat cliënten van Mindler hebben gehoord en op eigen initiatief de app downloaden, maar nog geen verwijzing hebben. Mayke: “Alle mensen die de app downloaden komen in een vragenlijst terecht, een keuzemenu waar ze met ja of nee kunnen antwoorden. Pas als ze overal ja op antwoorden, kunnen ze een afspraak inplannen. Bij een nee krijgen ze een venster dat vertelt wat in hun geval de volgende stap is, bijvoorbeeld naar de huisarts gaan om een verwijzing te bespreken.”
- De tweede manier is via een verwijsbrief van de huisarts. In dat geval neemt Mindler de cliënt op in het Medicore ECD en stuurt via e-mail een bericht met instructies over de app.
- De derde manier is dat mensen via hun werkgever binnenkomen om preventieve gesprekken te voeren.
Cliënten boeken een afspraak via de app, die via een API synchroniseert met de agenda in Medicore.
Juiste gegevens
De kwaliteit van data is een uitdaging. “Er zitten regelmatig fouten in verwijsbrieven, zoals telefoonnummers en e-mailadressen die niet kloppen. Voor ons zijn die twee dingen juist heel belangrijk”, zegt Mayke. Het telefoonnummer heeft Mindler nodig voor de two-factor autorisatie (een code die je via SMS krijgt om te controleren of jij echt de persoon bent de je zegt te zijn) en het e-mailadres voor het doorsturen van de huiswerkopdrachten die cliënten moeten maken. Niet kloppende gegevens zorgen voor veel frustratie, merkt ze. “Cliënten kiezen juist voor ons, omdat wij geen wachtlijsten hebben. Dan is het heel vervelend als je niet kunt inloggen in de app omdat er een oud telefoonnummer aan ons is doorgeven. Want op dat moment komt een cliënt alsnog in allerlei vertragende processen terecht.” Mindler heeft dan ook geprobeerd om dit proces voor verwijzers verder te verduidelijken met meer informatie op de website en een duidelijke instructie in Zorgdomein. Een ander vraagstuk waar Mayke zich over boog, was het koppelen van de agenda’s in de Mindler app en het Medicore ECD. “Want cliënten boeken zelf hun afspraak via de app. Via een API synchroniseert de agenda in de app met de agenda in Medicore.”
Aanpassen aan het zorgprestatiemodel
In 2022 stond voor Mayke vrijwel al haar werk in het teken van het aanpassen van processen aan het zorgprestatiemodel (ZPM). Er klinkt een diepe zucht als het woord valt. “Het is vanuit administratief oogpunt verschrikkelijk”, zegt ze eerlijk. “We hadden ons administratieve proces echt goed op orde. We gebruikten de automatische signaleringen in ons ECD, die ons waarschuwden als we iets niet goed of onvolledig hadden geregistreerd. Het kwam daardoor zelden voor dat we een behandeling niet konden declareren, we hadden goed inzicht in het administratieve proces.” Dat inzicht is verdwenen omdat de ECD’s voor de GGZ gedeeltelijk opnieuw ingericht moesten worden volgens de nieuwe declaratierichtlijnen van het ZPM, terwijl de softwareleveranciers daar nauwelijks tijd voor kregen. Het gevolg was dat ECD-leveranciers al lang blij waren dat ze hun basisfunctionaliteit min of meer gereed hadden toen het ZPM inging. Maar alle handige dingen die ECD-software zo waardevol maken, waren tijdelijk niet beschikbaar.
Toekomst
Natuurlijk heeft Mayke nog wensen. Zoals het ontwikkelen van meer API’s tussen de Mindler app en het Medicore ECD. “Nu hebben we twee koppelingen: de basisgegevens in het ECD worden automatisch gecheckt met de gegevens die cliënten zelf invullen in de app. En we synchroniseren de agenda-afspraken. Op termijn willen we nog veel verder integreren.” Want op dit moment werken zowel de psychologen als de cliënten nog met twee systemen: Medicore en de Mindlerapp. “Onze cliënten maken gebruik van onze app voor het volgen van e-healthmodules. Daarnaast gebruiken ze het Medicore cliëntenportaal voor het invullen van vragenlijsten. We maken dat zo makkelijk mogelijk door cliënten via e-mail een link te sturen naar een vragenlijst die voor hen klaarstaat in het portaal. Dat werkt op zich prima en dat vinden cliënten gelukkig ook wel duidelijk, maar het zou natuurlijk fantastisch zijn als we op termijn de app en Medicore zo kunnen integreren dat het voor cliënten lijkt dat ze nog maar met één omgeving werken.”
Ook voor psychologen zou het veel waarde toevoegen als zij gevoelsmatig in één applicatie kunnen werken. Mayke: “Aan de achterkant zal dat altijd Medicore zijn. Het zou alleen mooi zijn als onze psychologen vanuit Medicore onder water zo kunnen doorstromen naar de Mindler-app.”
Acceptatie van online zorg
Wensen genoeg dus nog. Al blijft de allerbelangrijkste wens van Mayke dat online blended psychologische zorg volledig geaccepteerd raakt, bij zowel huisartsen, zorgverzekeraars als andere stakeholders. Want dat is nog altijd niet het geval, ziet Mayke. “We moeten nog veel uitleggen, bijvoorbeeld dat laagdrempelige zorg op langere termijn bijdraagt aan een afname van de zorgvraag. Je kunt met tijdige zorg problemen in een vroegtijdig stadium aanpakken en voorkomt zo dat een cliënt een beroep moet doen op specialistische zorg.” Ook merkt Mindler dat de richtlijnen voor digitale zorg achterlopen op de snelle ontwikkelingen in het veld. Zo sluit de wetgeving vaak onvoldoende aan op de huidige realiteit. “Denk bijvoorbeeld aan cliënten die tijdelijk in het buitenland wonen. Er zijn geen duidelijke richtlijnen hoe je daarmee omgaat. In het verleden moest je de behandeling stoppen, maar bij ons kunnen cliënten vanaf iedere plek ter wereld hun behandeling voortzetten.”
Voorbeelden digitale zorg
Door dit soort ouderwetse denkbeelden blijven de mooie voorbeelden van de meerwaarde van digitale zorg soms onderbelicht. Terwijl er zoveel positieve voorbeelden zijn. “Wij hadden een cliënt die al jaren rondliep in de GGZ en maar niet verder kwam met de probleemoplossing. Dat lukte in eerste instantie ook niet met onze psycholoog, totdat tijdens een sessie de kat op schoot sprong en de cliënt zich zichtbaar ontspande en zich daardoor openstelde voor hulp. Op dat moment vond de psycholoog de sleutel die nooit zou zijn gevonden als de cliënt fysiek naar de afspraak had moeten komen.” Alle reden dus om meer in te zetten op digitale zorg. En alle reden voor Tenzinger om hard te werken aan verdere integratie tussen de e-health apps en Medicore.
Dit artikel stond ook in het Zorgverslimmers magazine 2023, dat bomvol innovatieve oplossingen en ideeën staat. Heb je het magazine gemist? Vraag het dan gratis aan ontvang het digitaal of per post.
Magazine aanvragenHoofd- en onderaannemerschap
Een financieel-administratieve constructie voor kwalitatieve zorg
Het concept hoofd- en onderaannemerschap wordt niet alleen in de zorg toegepast, maar ook in andere sectoren zoals de bouw. Door slim gebruik te maken van elkaars expertise, kan bredere hulp geboden worden. Dit klinkt eenvoudig, maar hoe werkt dit in de praktijk? Hoe richt je dit proces als zorgaanbieder goed in? En hoe bewaak je de kwaliteit van zorg? In deze blog vertelt Koen Bosboom, business consultant bij Tenzinger over de uitdagingen die hij en zijn collega’s tegenkomen bij zorgaanbieders.
Al langere tijd zien we dat steeds meer gemeenten hun inkoopstrategie aanpassen en de contractering van zorg via hoofd- en onderaannemerschap organiseren. Eén van de redenen hiervoor is dat gemeenten met minder partijen contracten willen hebben. Een andere ontwikkeling die we zien is dat zorgaanbieders steeds meer gaan werken in samenwerkingsverbanden.
Wat is hoofd- en onderaannemerschap?
Bij hoofd- en onderaannemerschap huurt een zorgaanbieder, de hoofdaannemer, een andere zorgaanbieder, de onderaannemer, in om bepaalde zorg te verlenen. Hierbij blijft de hoofdaannemer verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en de verantwoording naar de financier (gemeente). Onderaannemers leveren de zorg aan de cliënt, maar de verantwoordelijkheid richting de financier ligt bij de hoofdaannemer. De onderaannemer declareert de geleverde zorg bij de hoofdaannemer.
Administratieve lasten
Een grote uitdaging bij hoofd- en onderaannemerschap is dat het proces in de basis is ingericht voor ondersteuning van het financieel-administratieve proces: gemeenten hebben de administratieve lasten voor een groot deel bij zorgaanbieders neergelegd. Of dit bewust is of niet, als zorgaanbieder heb je hier mee te maken. Als hoofdaannemer moet je rekening houden met de criteria waaraan een nieuwe zorgvraag zorg moet voldoen. Dit vraagt om een beleid, want vind je het als zorgaanbieder wenselijk om administratiekantoor te zijn zonder kwaliteitstoezicht vanuit je eigen zorgorganisatie?
De ondersteuning van ICT bij hoofd- en onderaannemerschap
ICT kan een rol spelen in het verlagen van de administratieve lasten. Zo kunnen hoofdaannemers die gebruikmaken van het Medicore ECD de productie van onderaannemers automatisch inlezen. Hierdoor hoef je informatie niet handmatig over te nemen en kan deze eenvoudig ingediend worden bij de financier. Andersom werkt dit ook zo voor onderaannemers: als onderaannemer hoef je het productiebestand niet handmatig over te typen, maar kun je deze eenvoudig exporteren om deze aan te leveren bij de hoofdaannemer.
Hoe bewaak je de kwaliteit van zorg?
Het uitgangspunt van alle betrokken partijen bij hoofd- en onderaannemerschap in de zorg is het bieden van de best mogelijke hulp aan cliënten. De hoofdaannemer heeft contracten met de gemeente en blijft daarom verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg. Het is een terechte vraag om na te denken hoe je als hoofdaannemer de kwaliteit van zorg bewaakt als de cliënt in zorg is bij een andere zorgaanbieder. Een voorbeeld hoe je als zorgaanbieder kunt sturen op kwaliteit is het werken met kwaliteitsnormen van de beroepsgroep en/of ISO-normen. Een andere mogelijkheid is het uitvragen van periodieke updates over het zorgplan of het zorgtraject. Als hoofdaannemer heb je het recht om deze informatie uit te vragen. Zo kun je aantonen aan de financier hoe de zorg verloopt en geeft jou als zorgaanbieder meer inzage in de geleverde zorg. Hierdoor kun je als zorgaanbieder eventuele risico’s rondom kwaliteit van zorg beperken.
Financiële kwaliteitsbewaking
Eén van de grootste risico’s bij hoofd- en onderaannemerschap is dat je als hoofdaannemer uitbetaalt aan de onderaannemer, maar nog geen vergoeding ontvangen hebt vanuit de financier (gemeente). Dit vraagt om een goed proces voor het ontvangen en uitbetalen van facturen. Periodieke rapportages voor uitbetalingen aan onderaannemers naast je ontvangsten vanuit de financier kunnen helpen om grip te houden op de financiële situatie. Door realtime inzicht kun je op tijd bijsturen indien je constateert dat bepaalde partijen niet tijdig factureren en/of uitbetalen. Zo voorkom je dat je als zorgaanbieder financieel risico loopt.
Medicore biedt de mogelijkheid om als hoofdaannemer onderaannemers op een veilige en juridisch correcte wijze te laten werken in het ECD. Hierdoor heb je als hoofdaannemer actueel inzicht in de productie die je zelf en onderaannemers realiseren op de betreffende behandeling. Zo voorkom je dat de werkvoorraad oploopt tot hogere (risicovolle) bedragen.
Veel afdelingen betrokken
Doordat hoofd- en onderaannemerschap afwijkt van de reguliere financieringsvormen is het een proces met veel losse kleine processtapjes. Deze vele losse stapjes zijn bij zorgaanbieders vaak ondergebracht over veel verschillende afdelingen, zoals de zorgadministratie, accountmanagement, de financiële administratie, zorgverleners en natuurlijk de cliënt. Hierbij schuilt het risico dat het overzicht zoek is, waardoor je de controle uit het oog verliest. Het is belangrijk om scherp te hebben wie er regiehouder is over hoofd- en onderaannemerschap en welke afdeling verantwoordelijk is voor welk onderdeel binnen het proces.
Gegevensuitwisseling
Bij samenwerking is veilige gegevensuitwisseling van essentieel belang. Want hoe zorg je ervoor dat iedereen beschikt over de benodigde informatie? En hoe wissel je deze informatie op een efficiënte en veilige manier uit, zodat de informatie ook eenvoudig terug te vinden is? Er ontbreekt een standaard. Idealiter bestaat er één werkwijze waarbij de informatie op eenzelfde manier uitgewisseld kan worden. Dit zou het proces een stuk efficiënter en veiliger maken. In andere zorgsectoren zoals de ggz en ouderenzorg bestaan er al standaarden die de uitwisseling van gegevens op een gestandaardiseerde en veilige manier mogelijk maken, zoals het VIPP programma, Koppeltaal en het Inzicht programma.
Zolang er een standaard ontbreekt blijft hoofd- en onderaannemerschap een uitdaging, vanwege het grote aantal handelingen en betrokkenen. Het gaat niet lukken om het gehele proces volledig te automatiseren, maar met een gestandaardiseerd proces en een goed beleid kun je de risico’s wel substantieel verkleinen.
Loopt jouw zorgorganisatie tegen uitdagingen rondom de organisatie van hoofd- en onderaannemerschap aan? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!
Van visie naar Medicore:
Zo werken onze product owners, developers en DevOps collega's
In deze blog vertellen we hoe onze product owners, developers en DevOps collega’s de vertaalslag maken van visie naar functionaliteit in Medicore.
Slimme software
Medicore is een opeenstapeling van functionaliteiten en code. Er zijn veel mensen betrokken bij de ontwikkeling van onze software. Samen met opdrachtgevers, product managers en consultants wordt bepaald: wat gaan we doen? Hoe gaan we het doen? Hoeveel tijd kost het om iets te bouwen? Met als uiteindelijk doel om kwalitatieve software te leveren die het werk van zorgverleners, behandelaren, de zorgadministratie en eigenlijk alle mensen die (dagelijks) met het ECD werken makkelijker te maken, waardoor zij meer tijd overhouden voor de taken waar zij het allerbeste in zijn.
Ontwikkelen is als een huis
De ontwikkeling van software kun je vergelijken met een koophuis: om een verdieping toe te voegen moet er eerst een ontwerp gemaakt worden. Ook moet gecontroleerd worden of de fundering de nieuwe constructie kan houden en hoe het leidingwerk moet lopen. Bij nieuwe functionaliteiten in het ECD moeten we nadenken over: hoe moeten de schermen eruit gaan zien? Welke processen worden geactiveerd als een eindgebruiker op een knop in het ECD klikt? Het inbouwen van één knop lijkt eenvoudig, maar achter de schermen kan het zijn dat er bijvoorbeeld tientallen tabellen nodig zijn om alle benodigde gegevens te verzamelen en vast te leggen. Dat vergt best wat uitzoekwerk, want je wilt geen kortsluiting.
Ontwikkelteams
Onze developers werken in verschillende ontwikkelteams. Al vóór de start van een release bepalen de ontwikkelteams het releasedoel: wat willen we in de komende release opleveren? Ieder team werkt in sprints. Dit zijn korte periodes van twee weken waarbij een team elke sprint werkt aan zo’n 8 tot 10 user stories (brokjes functionaliteit). Al bij de voorbereiding van het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit wordt ook gekeken naar de informatieveiligheid en de snelheid van de software. Na 4 sprints bouwen we alle nieuwe user stories in het ECD. De allerlaatste week testen we alles van voor tot achter zodat we goed weten dat alle functionaliteiten doen wat ze moeten doen en het ECD stabiel blijft.
Ieder ontwikkelteam bestaat uit:
- Een product owner die zicht houdt op de voortgang van het ontwikkelproces.
- Een front-end developer die werkt aan de zichtbare wijzigingen in de Medicore schermen, zoals het toevoegen van knoppen en de lay-out.
- Een back-end developer die zorgt dat de processen aan de achterkant van de software goed draaien als een Medicore gebruiker in het ECD op een knop drukt.
- Een user experience (UX) specialist die zorgt dat de software zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, ook voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Een tester die de nieuwe software van voor tot achteren test.
- Een analyst die de wet- en regelgeving nauwlettend in de gaten houdt.
- Een technisch schrijver die ervoor zorgt dat opdrachtgevers op de hoogte zijn van de nieuwste functionaliteiten in Medicore.
Software uitleveren naar opdrachtgevers
Zodra alle nieuwe functionaliteit door de ontwikkelteams uitvoerig zijn getest en klaar zijn om uitgeleverd te worden, wordt alle nieuwe software samengevoegd tot één pakket. Dit pakket leveren zij op aan de afdeling DevOps. Zij zorgen ervoor dat de nieuwe functionaliteiten op de juiste manier en het juiste tijdstip via een release bij onze opdrachtgevers terecht komt. Daarnaast werken onze DevOps collega’s aan integraties en koppelingen met Medicore, waardoor gegevens niet onnodig tussen applicaties uitgewisseld hoeven worden.
Ik heb vroeger bij grote werkgevers als Shell en T-systems gewerkt. Toch ligt mijn intrinsieke motivatie in de zorg. Mijn passie en kennis ligt niet aan het bed, maar in de ict en techniek. Ik ben trots dat ik er bij Tenzinger op mijn manier aan kan bijdragen dat een zorgverlener zijn of haar werk optimaal kan uitvoeren. – Marcel van den berg, Teammanager Medicore development
Wanneer de nieuwe functionaliteit is opgeleverd op de Medicore omgevingen ondersteunt consultancy opdrachtgevers met de nieuwe software. In de volgende blog in deze reeks vertellen onze Medicore consultants meer over hun rol.
Slimmer werken
Grip en controle op zorgadministratie in de Jeugdhulp en GGZ met het Controleplatform
Sprekers
In charge of the future
Zorg & ICT 2023
Op 13, 14 en 15 juni staan wij op de vakbeurs Zorg & ICT. Zorg & ICT is het grootste health tech evenement van Nederland én de jaarlijkse ontmoetingsplek waar professionals samen werken aan toekomstbestendige zorg.
Datum: 13, 14 en 15 juni 2023
Tijd: 09:30 – 16:30 uur
Locatie: Jaarbeurs Utrecht
Wij zien er naar uit om meer te vertellen over onze slimme oplossingen voor de zorg. Zet 13, 14 en 15 juni alvast in jouw agenda! Zien wij je daar? Schrijf je in.
Ik ben erbij
Meer informatie over inspirerende theatersessies die we geven op de beurs & het programma volgt snel.
Van daily auditing naar inzicht en actie voor procesoptimalisatie
Sprekers: Iris Gielen, Business consultant Tenzinger en Eric de Groot, Business developer 6Gorilla’s
Dinsdag 13 juni, 11:30 – 12:00 uur
Ontdek de drie niveaus van procesoptimalisatie en maak de stap van daily auditing naar concrete acties om daarmee de efficiëntie van je registratieprocessen te verhogen. In deze sessie laten Eric de Groot van 6Gorilla’s en Iris Gielen van Tenzinger Business consultancy zien hoe dit in combinatie met signalen vanaf de werkvloer kan leiden tot verbetering en borging van processen. En dát draagt bij aan minder omzetverlies en meer werkgeluk binnen jouw zorgorganisatie.
Hoe innoveren we samen sneller?
Paneldiscussie onder leiding van Siep Kosse, met bestuurder en innovator in jeugd- en ouderenzorg Jeroen Slootmans, expert in verandermanagement Willemijn Dekker van Human Connection, CTO Kees Haverkamp van Yes we can clinics en Tenzinger CEO Boris Hololtcheff
Dinsdag 13 juni, 13:00 – 13:30 uur
Op Zorg & ICT kom je prachtige innovatieve oplossingen tegen die de zorg slimmer en efficiënter kunnen maken. Maar hoe zetten we deze innovaties meer, beter en vooral sneller in? Hoe zorgen we ervoor dat de veranderbereidheid bij zorgorganisaties groeit en zorgprofessionals innovaties omarmen? Want met een enorm personeelstekort is dit het moment om flinke stappen te zetten. In deze paneldiscussie legt Siep Kosse zorgbestuurders, innovators en veranderkundigen prikkelende stellingen voor om met elkaar succesfactoren te bepalen om samen sneller te innoveren, zodat we de uitdagingen in de zorg écht aan kunnen pakken. We nodigen je van harte uit om met ons mee te praten en te denken!
Data science masterclass no more no-shows
Spreker: Anton Kuijer, Data scientist bij 6Gorilla’s
Woensdag 14 juni, 13:00 – 13:30 uur
No shows kosten geld. En tijd. Maar erger nog is de impact ervan op de behandeling en kwaliteit van zorg. Dat was voor GGz Breburg reden om samen met 6Gorilla’s op ontdekkingsreis te gaan in hun data en te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om no-shows te verminderen. En die zijn er! Tijdens deze masterclass vertellen over de opzet van het onderzoek, waar we tegenaan liepen en wat jij daarvan kunt leren. In september start onze échte Masterclass van 7 sessies. Wil jij ook no-shows verminderen en deelnemen aan de Masterclass in september? Laat je dan nu alvast inspireren tijdens deze mini masterclass en kijk wat je alvast kunt voorbereiden om in september succesvol je eigen traject onder begeleiding van de 6Gorilla’s Data scientists te starten.
Verslim en versnel je zorgadministratieve processen met robotisering
Spreker: Arjan Hoogendijk, teammanager Financiële en Zorgadministratie bij Cure4
Donderdag 15 juni, 13:00 – 13:30 uur
Veel administratieve werkzaamheden zijn repetitieve handelingen die veel tijd kosten. Denk aan het inboeken van inkoopfacturen, het aanvragen van VOG’s of het versturen van aanmaningen. Met Robotic Process Automation (RPA) neemt een virtuele robot deze taken over. En dat heeft veel voordelen: een robot is nooit ziek en werkt ook in het weekend door. Er zijn nog veel meer processen te bedenken die veel slimmer en sneller kunnen. In deze sessie laten we met praktijkvoorbeelden zien hoe RPA werkt en hoeveel tijd jij hiermee kunt besparen.
Slimme API’s verbeteren GGZ en jeugdzorg
Spreker: Arriejanne Brouwer, Manager Productmanagement Medicore
Donderdag 15 juni, 13:45 – 14:15 uur
Het IT-landschap bij zorgaanbieders groeit en applicaties worden steeds intelligenter. Ook in de geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg. Naast de standaard applicaties zoals het ECD, HR-software en e-health komt het steeds vaker voor dat zorginstellingen in de GGZ en jeugdzorg ook zelf applicaties ontwikkelen om de zorg te verbeteren. Al deze applicaties verzamelen waardevolle data die je kunt inzetten voor slimmere en kwalitatievere zorg. Tenminste, als deze data op de juiste plek landen en op de juiste plek veilig worden vastgelegd. In deze sessie vertelt Arriejanne Brouwer, Manager Product management Medicore over de rol van applicaties binnen een zorginstelling, het belang van API’s in het gefragmenteerde IT-landschap bij zorgaanbieders en waarom IT-managers dit gefragmenteerde IT-landschap zouden moeten omarmen.
Stel een vraag aan Boris
Sprekers
FAB: nieuwkomer en steeds belangrijker
Chaos voorkomen? Dit is waarom functioneel applicatiebeheerders cruciaal zijn in de zorg!
De rol functioneel applicatiebeheer (FAB) is vandaag de dag misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. De functioneel applicatiebeheerders zijn de ambassadeurs van de kernapplicaties. Een functioneel applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor het beheren en inrichten van functionaliteiten en informatievoorziening binnen de organisatie. In deze blog vertelt Judith Hegger, functioneel applicatiebeheerder Medicore bij Tenzinger over de onmisbare rol van applicatiebeheerders in de zorg.
Overzicht over alle informatie
Het ECD raakt (bijna) alle processen binnen grote én kleine zorgorganisaties; dossiervoering, facturatie, rapportages en de accountantscontrole. Wanneer er weinig tot geen toezicht is op de inrichting van de applicaties binnen een zorginstelling zal de applicatie in veel gevallen niet op de meest efficiënte manier gebruikt worden. Dit brengt inefficiëntie en risico’s met zich mee. Grip op dataverwerking en beheer van de systemen wordt steeds belangrijker en complexer. Gelukkig zijn er dus de functioneel applicatiebeheerders!
Duo-rol
De toegevoegde waarde van functioneel applicatiebeheer zit hem juist in de duo-rol, namelijk 1: het kunnen inzoomen in een applicatie en 2: het overzicht bewaken over alle informatie binnen de organisatie. Daarvoor is kennis, kunde en duidelijkheid nodig, zodat zorgverleners kunnen doen wat zij het liefste doen: het bieden van de beste zorg voor hun cliënten.
Heb je een uitdaging op het gebied van functioneel applicatiebeheer omdat er bijvoorbeeld een vacature openstaat of er een grote wijziging aan komt binnen jouw organisatie? Of twijfel je om te starten met een functioneel applicatiebeheerder, maar weet je dit nog niet zeker? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee. Wij helpen onze opdrachtgevers met:
- Meewerkende voorman functioneel applicatiebeheer
- Teamleider Functioneel Beheer
- Beheertrainingen
- Advies vormgeven en borgen beheerprocessen
- Releasecoördinatie
- Wijzigingencoördinator
- Standaard testdraaiboek
- Vormgeven communicatiematrix en key-useroverleg