Terug naar alle eventsCongres16 Nov08:30

Ahoy Rotterdam

Mobile Healthcare Ahoy Rotterdam

Zien wij jou op Mobile Healthcare?

Op 16 november staat het team van 6Gorilla’s op het Mobile Healthcare congres in Ahoy Rotterdam. Het belooft een mooie dag te worden met inspirerende key-notes en de mogelijkheid om meer te leren over data, innovatie en de transformatie van denken naar doen.

 

De 4 hoofdlijnthema’s van het congres zijn

  • Healthy life through data
  • Verbinding zorg en sociaal domein
  • Ecosysteem gedachte
  • Transitie naar betaalbaar en bemensbaar

Het congres is speciaal ontwikkeld voor bestuurders, directie, management en projectleiders, zorgverzekeraars, gemeenten, beleidsadviseurs, eerstelijns en tweedelijnszorgartsen en zorgaanbieders in het sociaal domein.

 

Bezoek onze sessie!

Om 15:30 staat Quintijn Aman, Consultant Data & Analytics, 6Gorilla’s op het podium met een sessie over datavolwassenheid:

Datavolwassenheid: de sleutel tot een toekomstbestendige zorgorganisatie
Een datavolwassen zorgorganisatie is een toekomstbestendige zorgorganisatie. In deze sessie bespreken we hoe een goede toepassing van data kan helpen om de zorg betaalbaar en bemensbaar te maken én delen we tools en best practices waarmee zorgorganisaties direct mee aan de slag kunnen om hun datavolwassenheid te vergroten.

  • Rol data bij een toekomstbestendige zorgorganisatie
  • Mogelijkheden voor groei in datavolwassenheid
  • Tools & best practices om direct mee aan de slag te gaan

Wij zien je graag op 16 november bij onze stand of als deelnemer van onze sessie over datavolwassenheid. Met onze VIP link krijg je gratis toegang tot het congres.

Gratis toegang met onze VIP link

Wij zien je graag op 16 november bij onze stand of als deelnemer van onze sessie over datavolwassenheid. Met onze VIP link krijg je gratis toegang tot het congres.

Meld je gratis aan

Klantverhaal25 sep 2023

Klantverhaal

Ready for Change maakt slag in inzicht en efficiëntie met Medicore optimalisatie

GGZ-instelling Ready for Change maakte samen met Medicore een aantal grote stappen op het gebied van inzicht en efficiëntie. “Onze bedrijfsvoering is helemaal op orde nu. Ik ben blij met de weg die we ingeslagen zijn,” zegt Carola Dekker, Hoofd Bedrijfsbureau van Ready for Change.

Samen met een aantal Medicore consultants, waaronder Duncan Vermeer, onderzocht Carola waar zij na de invoering van het ZPM de software en processen zo konden optimaliseren dat er sneller, meer en beter inzicht zou komen. De ‘Rondrekenrapportage ZPM’ is daar één van de uitkomsten van.

Rondrekenrapportage ZPM

“De Rondrekenrapportage ZPM brengt onder meer informatie over consulten, het facturatieproces, onderhanden werk en uitval samen in één rapportage waardoor je sneller een breder inzicht krijgt in het financiële plaatje,” legt Duncan Vermeer, Medicore consultant bij Tenzinger, uit. “Voorheen moest ik verschillende rapportages handmatig samenvoegen in Excel, wat veel tijd kost. Maar met de nieuwe rapportage kan ik snel de omzet bepalen zonder meerdere rapportages aan elkaar te hoeven koppelen. Dit maakt het bijvoorbeeld makkelijker om het omzetplafond per koepel van zorgverzekeraars te bewaken,” vertelt Carola. “Hoewel het even zoeken was voordat we de juiste combinatie van rapportages en data vonden, is alles nu geïntegreerd in de nieuwe rapportage. Hierdoor kunnen alle contractafspraken worden bewaakt en kan de omzet in één keer in de boekhouding worden verwerkt.”

Vecozo koppeling

Ook de koppeling met Vecozo bespaart veel handmatig werk. Deze koppeling maakt het mogelijk om met één druk op de knop facturen aan te leveren bij Vecozo en de retourinformatie – de beoordeling van de factuur – van Vecozo in te lezen in Medicore. “Eerder moest ik onze facturen in batches downloaden vanuit Medicore en daarna uploaden naar Vecozo. En daarna de retourinformatie downloaden vanuit Vecozo en uploaden in Medicore. Dat waren natuurlijk heel veel stappen, die veel schaarse tijd kostten. Nu gaat dat met één druk op de knop automatisch.” Duncan voegt er aan toe dat het behalve sneller, ook minder foutgevoelig is.

Naast de genoemde verbeteringen, werken Ready for Change en Medicore ook aan het optimaliseren van enkele formulieren en brieven. “Deze aanpassingen variëren van kleine tot uitgebreidere veranderingen en passen in de weg die we samen zijn ingeslagen,” vertelt Carola. Duncan herkent Carola daar helemaal in. “Ze denkt altijd een paar stappen vooruit en gaat steeds heel pragmatisch en doelgericht aan de slag om verbeteringen door te voeren die bijdragen aan het verhogen van de efficiëntie.”

Over Ready for Change

Ready for Change is een zorgorganisatie voor gespecialiseerde ambulante verslavingszorg (S-GGZ), gespecialiseerd in de behandeling van verslaving (alcohol, drugs en/of gokken) en aan verslaving gerelateerde angst- en stemmingsstoornissen.

Dit vind je misschien ook interessant

Opname06 mrt 2024

Opname | Effectieve zorgadministratie in Medicore – grip op ZPM met rondrekenen en omzetplafondrapportages

Gebruik je Medicore, en ben je op zoek naar praktische oplossingen om grip te krijgen op je Zorgprestatiemodel (ZPM) zorgadministratie? Wil je de complexiteit van zorgfinanciering en omzetplafonds begrijpen en beheersen? Kijk dan dit webinar terug!
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Klantverhaal30 mei 2023

Mindler verandert GGZ met online blended therapie

Mindler wil graag dat de applicaties die ze gebruiken integreren. Mayke Rijpert, controller bij Mindler, vertelt hoe dit werkt met het Tenzinger Platform.
Lees meer +
Terug naar alle eventsWebinar26 Sep10:00

Slimmer werken

Webinar procesmanagement (basis)

Ben jij er klaar voor om de sleutel tot succesvol procesmanagement te vinden? Tijdens dit exclusieve webinar krijg je waardevolle inzichten en praktische vaardigheden aangereikt om processen in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Tijdens het webinar Procesmanagement staat het in kaart brengen, beoordelen en verbeteren van de processen centraal. Je maakt kennis met verbetermethoden als Lean Management en Six Sigma. Het webinar is een instapcursus, om de basis van procesmanagement onder de knie te krijgen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat zijn processen en waarom breng je deze in kaart;
  • Wat zijn de meest voorkomende soorten procesbeschrijvingen en hoe kan een procesbeschrijving vervolgens worden vertaald naar de werkvloer;
  • Processen aanvullen met informatie en data;
  • Procesanalyse;
  • Procesverbeteringen en grip houden op het proces.

Wat is het belang van procesmanagement binnen een organisatie?

Organisaties stellen steeds hogere eisen aan processen. Van efficiëntie en doelmatigheid tot duidelijke structuur. Niets is frustrerender dan onduidelijkheid over wat er moet gebeuren en wie waar verantwoordelijk voor is. Ook thema’s zoals certificering, wet- en regelgeving en compliance zijn vaak redenen om processen vast te leggen. Procesmanagement verbetert de efficiëntie en productiviteit, bespaart kosten, zorgt voor kwaliteit en consistentie en vergroot de flexibiliteit. Het stimuleert een cultuur van continue verbetering, bevordert transparantie en verantwoording en helpt bij risicobeheersing en naleving van regelgeving.

Voor wie?

Dit webinar is geschikt voor projectleiders, managers, adviseurs en medewerkers die te maken hebben met procesverbeteringen. Je denkt dat dingen in jouw organisatie anders kunnen, maar weet nog niet hoe. Je hebt interesse in het opdoen van de basiskennis van procesmanagement. Tijdens het webinar ga je aan de slag met theorie en praktijkvoorbeelden van procesmanagement. Voor dit webinar is geen vooropleiding nodig.

Wil je erbij zijn? Meld je aan!

Kun je er op 26 september niet bij zijn en wil je de opname terugkijken? Meld je dan alsnog aan en ontvang de opname automatisch achteraf. Deelname is gratis.

Meld je aan voor het webinar

Vul je gegevens in.

Brochure06 jul 2023

Onmisbare schakel voor zorg

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol van functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een onmisbare schakel is bij het oplossen van de uitdagingen waar de zorg voor staat.

In deze brochure lees je:

  • Over de rol van functioneel applicatiebeheer bij zorgaanbieders
  • Waarom iedere zorgaanbieder een functioneel applicatiebeheerder zou moeten hebben
  • Handvatten hoe je deze rol en bijbehorende processen overzichtelijk en laagdrempelig waarborgt binnen jouw organisatie

Download nu

Vul je gegevens in en ontvang de brochure

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Ook interessant

Blog24 feb 2023

Chaos voorkomen? Dit is waarom functioneel applicatiebeheerders cruciaal zijn in de zorg

In deze blog vertelt Judith Hegger, functioneel applicatiebeheerder bij Tenzinger over de onmisbare rol van applicatiebeheerders in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper14 jun 2023

Integratie is onmisbaar

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt meer en meer een randvoorwaarde voor het leveren van goede zorg. Hoe meer informatie automatisch wordt gedeeld, zonder dat mensen gegevens hoeven over te tikken, hoe minder tijd zorgverleners kwijt zijn aan afstemming en hoe meer ze zich kunnen focussen op hun kerntaak: het verlenen van goede zorg.

Integratie, interoperabiliteit en API’s

API’s spelen een cruciale rol in het mogelijk maken van integratie en interoperabiliteit. In deze whitepaper gaan we dieper in op waarom API’s zo belangrijk zijn, vind je voorbeelden van API’s en wat onze visie en strategie is op het gebied van API’s.

In deze whitepaper lees je:

  • Hoe interoperabiliteit, integraties en API’s samenkomen
  • Welke veelgebruikte API’s er zijn in de zorg
  • Praktijkvoorbeelden van succesvolle API-projecten

 

Maarten van Vulpen

Zorgverslimmer bij Medicore

Bekijk profielBekijk profiel

Download nu

Vul je gegevens in en ontvang het whitepaper

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Ook interessant

Klantverhaal30 mei 2023

Mindler verandert GGZ met online blended therapie

Mindler wil graag dat de applicaties die ze gebruiken integreren. Mayke Rijpert, controller bij Mindler, vertelt hoe dit werkt met het Tenzinger Platform.
Lees meer +
Whitepaper30 apr 2019

Factsheet Interoperabiliteit: van API’s tot ZIB’s

In deze factsheet Interoperabiliteit lees je hoe Tenzinger werkt aan standaardisering binnen een een complex zorg-ICT landschap.
Lees meer +
Blog16 feb 2024

Zo blijft de informatie in onze software veilig

Hoe houden wij de informatie in onze software veilig? We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.
Lees meer +
Blog07 jun 2023

Van visie naar Medicore:

Zo werken onze consultants

In deze blogreeks nemen wij je mee in de afdelingen achter het Medicore ECD. In onze vorige blogs heb je meer kunnen lezen over onze productmanagers en de afdeling development. Waar deze teams de productvisie bepalen en deze vertalen naar functionaliteit, zijn het onze consultants die ervoor zorgen dat onze opdrachtgevers optimaal werken met de software. Hoe zij dat doen lees je in deze blog.

Het ECD is een applicatie die veel organisatorische processen van onze opdrachtgevers raakt. Daarom is het belangrijk dat het ECD ondersteuning biedt voor de primaire werkprocessen van zorgprofessionals en ondersteunende afdelingen. Medicore consultants zorgen er met hun kennis voor dat het ECD zo goed mogelijk aansluit op de wensen en behoeftes van opdrachtgevers en werken samen met onze projectleiders die zorgdragen dat projecten goed verlopen.

Contact met Medicore opdrachtgevers

Het grootste deel van de tijd besteden onze consultants aan Medicore opdrachtgevers en eindgebruikers. Zo komen consultants veel bij onze opdrachtgevers over de vloer voor implementaties van het Medicore ECD, het verzorgen van trainingen en optimalisaties. Ook sluiten onze consultants regelmatig aan bij klantfocussessies en (online) afspraken met verschillende medewerkers van praktijken en instellingen. Zo weten zij goed wat er bij de eindgebruikers speelt en waar wensen en uitdagingen in het zorgproces liggen.

Interne spil in het web

Deze kennis gebruiken onze consultants om intern met verschillende afdelingen te schakelen. Zo werken onze consultants veel samen met developers, devops, customer service en accountmanagement. Samen met onze opdrachtgevers kijken onze consultants mee bij het ontwikkelen en opleveren van nieuwe functionaliteiten.

Daarnaast ondersteunen consultants opdrachtgevers bij het in gebruik nemen van nieuwe functionaliteiten waar nodig en denken zij mee in het eventueel aanpassen van bepaalde werkwijzen die binnen de organisatie gebruikt worden, zodat processen zo goed mogelijk aansluiten bij de software. Hierdoor worden eindgebruikers zo veel mogelijk ontzorgd en houden zij tijd over voor het bieden van kwalitatieve zorg.

Betrokken bij ontwikkeling

Veel van onze consultants zijn stakeholder van een bepaald ontwikkelteam. Dat houdt in dat ze de product owners van de development teams voorzien van input voor nieuwe functionaliteiten of verbeteringen in het EPD. Tevens kunnen zij op basis van hun ervaringen en contacten bij onze opdrachtgevers meedenken over de prioriteit van toekomstige ontwikkelwensen.

Ondersteuning bij beheer

Naast onze consultants beschikt het team ook over een functioneel applicatiebeheerder die grote én kleine zorgaanbieders tijdelijk kan ondersteunen bij grote ECD projecten, als interim teamleider functioneel applicatiebeheer of wanneer er een onvervulde vacature openstaat.

Wil je meer weten over het werk van onze consultants of optimalisaties in Medicore? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Stel een vraag aan Mark

Mark Nieuwenhuis

Zorgverslimmer bij Tenzinger

Neem contact opNeem contact op

Ook interessant

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Opname27 mei 2024

Opname | Maak kennis met UP! Jouw virtuele collega in de zorg

UP is het nieuwe paar ogen en oren in Medicore; een virtuele collega die zorgverleners vertelt waar ze aandacht aan moeten geven. UP visualiseert inzichten uit de enorme hoeveelheden ingevoerde data, overzichtelijk en direct bruikbaar. In dit webinar duiken we dieper in de wereld van UP.
Lees meer +
Klantverhaal30 mei 2023

Integratie is onmisbaar

Mindler verandert GGZ met online blended therapie

In 2020 schudde het van oorsprong Zweedse Mindler de Nederlandse GGZ-markt op. Basis-GGZ via online consulten van 30 minuten, aangevuld met e-health modules die cliënten in hun eigen tijd kunnen volgen. En dat alles zonder wachtlijsten. Het succes is groot, de uitdagingen aan de technologiekant ook. Want Medicore-opdrachtgever Mindler wil graag dat de applicaties die ze gebruiken naadloos integreren. Mayke Rijpert, Healthcare controller bij Mindler, geeft een kijkje achter de schermen.

Toegankelijk zijn

Mayke is kort na de start van Mindler in Nederland aangetrokken om ‘de achterkant’ van het bedrijf op poten te zetten. De voorkant was namelijk wel helder. Die bestaat uit een app waarmee cliënten zelf een behandelaar kunnen kiezen en rechtstreeks in zijn of haar agenda een sessie kunnen inplannen. Naast online gesprekken met een psycholoog vormen de e-learningmodules en zelfhulpprogramma’s, zoals vragenlijsten en oefeningen, een belangrijk onderdeel van de behandeling. “Onze belangrijkste kernwaarde is dat we toegankelijk zijn”, zegt Mayke. “We geven onze cliënten regie. Ze kunnen op basis van een foto en introductietekst zelf kiezen met welke behandelaar ze het liefst in zee gaan en kunnen vervolgens rechtstreeks in de agenda van die behandelaar een afspraak inplannen.”

Deze online vorm van zorg vult een gat in de markt, zo blijkt. Zowel het aantal cliënten als het aantal behandelaars dat graag op deze manier werkt, groeit enorm. De waardering van cliënten is hoog. Het rapportcijfer voor Mindler op ZorgkaartNederland was in 2022 een 9. Op dit moment is de waardering over 2023 zelfs nog hoger: 9,6. Dat komt onder meer doordat de nieuwe processen rond het Zorgprestatiemodel (ZPM) wat beter zijn ingeregeld, waardoor cliënten minder ergernissen van administratieve aard hebben.

Doorverwijzing

Dat is te danken aan Mayke en haar zorgadministratieteam. Want hun voornaamste taak is ervoor zorgen dat administratief alle processen lopen zoals ze moeten lopen. Ze vertelt: “Toen ik begon, was er naast de app voor cliënten bijna nog niets.” De app was al vertaald naar het Nederlands en aangepast op de Nederlandse markt, maar moest ook aansluiten op Nederlandse wet- en regelgeving. “Een belangrijk verschil tussen Nederland en Zweden is dat je hier een verwijzing van de huisarts nodig hebt om de zorg vergoed te krijgen, terwijl je in Zweden zonder verwijzing terecht kunt voor vergoede zorg. Daarom moesten wij in de app een selectiecriterium inbouwen.”

Cliënten kunnen op drie manieren binnenkomen:

  • De eerste is dat cliënten van Mindler hebben gehoord en op eigen initiatief de app downloaden, maar nog geen verwijzing hebben. Mayke: “Alle mensen die de app downloaden komen in een vragenlijst terecht, een keuzemenu waar ze met ja of nee kunnen antwoorden. Pas als ze overal ja op antwoorden, kunnen ze een afspraak inplannen. Bij een nee krijgen ze een venster dat vertelt wat in hun geval de volgende stap is, bijvoorbeeld naar de huisarts gaan om een verwijzing te bespreken.”
  • De tweede manier is via een verwijsbrief van de huisarts. In dat geval neemt Mindler de cliënt op in het Medicore ECD en stuurt via e-mail een bericht met instructies over de app.
  • De derde manier is dat mensen via hun werkgever binnenkomen om preventieve gesprekken te voeren.

Cliënten boeken een afspraak via de app, die via een API synchroniseert met de agenda in Medicore.

Juiste gegevens

De kwaliteit van data is een uitdaging. “Er zitten regelmatig fouten in verwijsbrieven, zoals telefoonnummers en e-mailadressen die niet kloppen. Voor ons zijn die twee dingen juist heel belangrijk”, zegt Mayke.  Het telefoonnummer heeft Mindler nodig voor de two-factor autorisatie (een code die je via SMS krijgt om te controleren of jij echt de persoon bent de je zegt te zijn) en het e-mailadres voor het doorsturen van de huiswerkopdrachten die cliënten moeten maken. Niet kloppende gegevens zorgen voor veel frustratie, merkt ze. “Cliënten kiezen juist voor ons, omdat wij geen wachtlijsten hebben. Dan is het heel vervelend als je niet kunt inloggen in de app omdat er een oud telefoonnummer aan ons is doorgeven. Want op dat moment komt een cliënt alsnog in allerlei vertragende processen terecht.” Mindler heeft dan ook geprobeerd om dit proces voor verwijzers verder te verduidelijken met meer informatie op de website en een duidelijke instructie in Zorgdomein. Een ander vraagstuk waar Mayke zich over boog, was het koppelen van de agenda’s in de Mindler app en het Medicore ECD. “Want cliënten boeken zelf hun afspraak via de app. Via een API synchroniseert de agenda in de app met de agenda in Medicore.”

Aanpassen aan het zorgprestatiemodel

In 2022 stond voor Mayke vrijwel al haar werk in het teken van het aanpassen van processen aan het zorgprestatiemodel (ZPM). Er klinkt een diepe zucht als het woord valt. “Het is vanuit administratief oogpunt verschrikkelijk”, zegt ze eerlijk. “We hadden ons administratieve proces echt goed op orde. We gebruikten de automatische signaleringen in ons ECD, die ons waarschuwden als we iets niet goed of onvolledig hadden geregistreerd. Het kwam daardoor zelden voor dat we een behandeling niet konden declareren, we hadden goed inzicht in het administratieve proces.” Dat inzicht is verdwenen omdat de ECD’s voor de GGZ gedeeltelijk opnieuw ingericht moesten worden volgens de nieuwe declaratierichtlijnen van het ZPM, terwijl de softwareleveranciers daar nauwelijks tijd voor kregen. Het gevolg was dat ECD-leveranciers al lang blij waren dat ze hun basisfunctionaliteit min of meer gereed hadden toen het ZPM inging. Maar alle handige dingen die ECD-software zo waardevol maken, waren tijdelijk niet beschikbaar.

Toekomst

Natuurlijk heeft Mayke nog wensen. Zoals het ontwikkelen van meer API’s tussen de Mindler app en het Medicore ECD. “Nu hebben we twee koppelingen: de basisgegevens in het ECD worden automatisch gecheckt met de gegevens die cliënten zelf invullen in de app. En we synchroniseren de agenda-afspraken. Op termijn willen we nog veel verder integreren.” Want op dit moment werken zowel de psychologen als de cliënten nog met twee systemen: Medicore en de Mindlerapp. “Onze cliënten maken gebruik van onze app voor het volgen van e-healthmodules. Daarnaast gebruiken ze het Medicore cliëntenportaal voor het invullen van vragenlijsten. We maken dat zo makkelijk mogelijk door cliënten via e-mail een link te sturen naar een vragenlijst die voor hen klaarstaat in het portaal. Dat werkt op zich prima en dat vinden cliënten gelukkig ook wel duidelijk, maar het zou natuurlijk fantastisch zijn als we op termijn de app en Medicore zo kunnen integreren dat het voor cliënten lijkt dat ze nog maar met één omgeving werken.”

Ook voor psychologen zou het veel waarde toevoegen als zij gevoelsmatig in één applicatie kunnen werken. Mayke: “Aan de achterkant zal dat altijd Medicore zijn. Het zou alleen mooi zijn als onze psychologen vanuit Medicore onder water zo kunnen doorstromen naar de Mindler-app.”

Acceptatie van online zorg

Wensen genoeg dus nog. Al blijft de allerbelangrijkste wens van Mayke dat online blended psychologische zorg volledig geaccepteerd raakt, bij zowel huisartsen, zorgverzekeraars als andere stakeholders. Want dat is nog altijd niet het geval, ziet Mayke. “We moeten nog veel uitleggen, bijvoorbeeld dat laagdrempelige zorg op langere termijn bijdraagt aan een afname van de zorgvraag. Je kunt met tijdige zorg problemen in een vroegtijdig stadium aanpakken en voorkomt zo dat een cliënt een beroep moet doen op specialistische zorg.” Ook merkt Mindler dat de richtlijnen voor digitale zorg achterlopen op de snelle ontwikkelingen in het veld. Zo sluit de wetgeving vaak onvoldoende aan op de huidige realiteit. “Denk bijvoorbeeld aan cliënten die tijdelijk in het buitenland wonen. Er zijn geen duidelijke richtlijnen hoe je daarmee omgaat. In het verleden moest je de behandeling stoppen, maar bij ons kunnen cliënten vanaf iedere plek ter wereld hun behandeling voortzetten.”

Voorbeelden digitale zorg

Door dit soort ouderwetse denkbeelden blijven de mooie voorbeelden van de meerwaarde van digitale zorg soms onderbelicht. Terwijl er zoveel positieve voorbeelden zijn. “Wij hadden een cliënt die al jaren rondliep in de GGZ en maar niet verder kwam met de probleemoplossing. Dat lukte in eerste instantie ook niet met onze psycholoog, totdat tijdens een sessie de kat op schoot sprong en de cliënt zich zichtbaar ontspande en zich daardoor openstelde voor hulp. Op dat moment vond de psycholoog de sleutel die nooit zou zijn gevonden als de cliënt fysiek naar de afspraak had moeten komen.” Alle reden dus om meer in te zetten op digitale zorg. En alle reden voor Tenzinger om hard te werken aan verdere integratie tussen de e-health apps en Medicore.

Dit artikel stond ook in het Zorgverslimmers magazine 2023, dat bomvol innovatieve oplossingen en ideeën staat. Heb je het magazine gemist? Vraag het dan gratis aan ontvang het digitaal of per post.

Magazine aanvragen

Ook interessant

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Opname27 mei 2024

Opname | Maak kennis met UP! Jouw virtuele collega in de zorg

UP is het nieuwe paar ogen en oren in Medicore; een virtuele collega die zorgverleners vertelt waar ze aandacht aan moeten geven. UP visualiseert inzichten uit de enorme hoeveelheden ingevoerde data, overzichtelijk en direct bruikbaar. In dit webinar duiken we dieper in de wereld van UP.
Lees meer +
Blog22 mei 2023

Hoofd- en onderaannemerschap

Een financieel-administratieve constructie voor kwalitatieve zorg

Het concept hoofd- en onderaannemerschap wordt niet alleen in de zorg toegepast, maar ook in andere sectoren zoals de bouw. Door slim gebruik te maken van elkaars expertise, kan bredere hulp geboden worden. Dit klinkt eenvoudig, maar hoe werkt dit in de praktijk? Hoe richt je dit proces als zorgaanbieder goed in? En hoe bewaak je de kwaliteit van zorg? In deze blog vertelt Koen Bosboom, business consultant bij Tenzinger over de uitdagingen die hij en zijn collega’s tegenkomen bij zorgaanbieders 

Al langere tijd zien we dat steeds meer gemeenten hun inkoopstrategie aanpassen en de contractering van zorg via hoofd- en onderaannemerschap organiseren. Eén van de redenen hiervoor is dat gemeenten met minder partijen contracten willen hebben. Een andere ontwikkeling die we zien is dat zorgaanbieders steeds meer gaan werken in samenwerkingsverbanden.  

Wat is hoofd- en onderaannemerschap?  

Bij hoofd- en onderaannemerschap huurt een zorgaanbieder, de hoofdaannemer, een andere zorgaanbieder, de onderaannemer, in om bepaalde zorg te verlenen. Hierbij blijft de hoofdaannemer verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en de verantwoording naar de financier (gemeente). Onderaannemers leveren de zorg aan de cliënt, maar de verantwoordelijkheid richting de financier ligt bij de hoofdaannemer. De onderaannemer declareert de geleverde zorg bij de hoofdaannemer.  

Administratieve lasten 

Een grote uitdaging bij hoofd- en onderaannemerschap is dat het proces in de basis is ingericht voor ondersteuning van het financieel-administratieve proces: gemeenten hebben de administratieve lasten voor een groot deel bij zorgaanbieders neergelegd. Of dit bewust is of niet, als zorgaanbieder heb je hier mee te maken. Als hoofdaannemer moet je rekening houden met de criteria waaraan een nieuwe zorgvraag zorg moet voldoen. Dit vraagt om een beleid, want vind je het als zorgaanbieder wenselijk om administratiekantoor te zijn zonder kwaliteitstoezicht vanuit je eigen zorgorganisatie? 

De ondersteuning van ICT bij hoofd- en onderaannemerschap 

ICT kan een rol spelen in het verlagen van de administratieve lasten. Zo kunnen hoofdaannemers die gebruikmaken van het Medicore ECD de productie van onderaannemers automatisch inlezen. Hierdoor hoef je informatie niet handmatig over te nemen en kan deze eenvoudig ingediend worden bij de financier. Andersom werkt dit ook zo voor onderaannemers: als onderaannemer hoef je het productiebestand niet handmatig over te typen, maar kun je deze eenvoudig exporteren om deze aan te leveren bij de hoofdaannemer.  

Hoe bewaak je de kwaliteit van zorg?  

Het uitgangspunt van alle betrokken partijen bij hoofd- en onderaannemerschap in de zorg is het bieden van de best mogelijke hulp aan cliënten. De hoofdaannemer heeft contracten met de gemeente en blijft daarom verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg. Het is een terechte vraag om na te denken hoe je als hoofdaannemer de kwaliteit van zorg bewaakt als de cliënt in zorg is bij een andere zorgaanbieder. Een voorbeeld hoe je als zorgaanbieder kunt sturen op kwaliteit is het werken met kwaliteitsnormen van de beroepsgroep en/of ISO-normen. Een andere mogelijkheid is het uitvragen van periodieke updates over het zorgplan of het zorgtraject. Als hoofdaannemer heb je het recht om deze informatie uit te vragen. Zo kun je aantonen aan de financier hoe de zorg verloopt en geeft jou als zorgaanbieder meer inzage in de geleverde zorg. Hierdoor kun je als zorgaanbieder eventuele risico’s rondom kwaliteit van zorg beperken. 

Financiële kwaliteitsbewaking 

Eén van de grootste risico’s bij hoofd- en onderaannemerschap is dat je als hoofdaannemer uitbetaalt aan de onderaannemer, maar nog geen vergoeding ontvangen hebt vanuit de financier (gemeente). Dit vraagt om een goed proces voor het ontvangen en uitbetalen van facturen. Periodieke rapportages voor uitbetalingen aan onderaannemers naast je ontvangsten vanuit de financier kunnen helpen om grip te houden op de financiële situatie. Door realtime inzicht kun je op tijd bijsturen indien je constateert dat bepaalde partijen niet tijdig factureren en/of uitbetalen. Zo voorkom je dat je als zorgaanbieder financieel risico loopt 

Medicore biedt de mogelijkheid om als hoofdaannemer onderaannemers op een veilige en juridisch correcte wijze te laten werken in het ECD. Hierdoor heb je als hoofdaannemer actueel inzicht in de productie die je zelf en onderaannemers realiseren op de betreffende behandeling. Zo voorkom je dat de werkvoorraad oploopt tot hogere (risicovolle) bedragen. 

Veel afdelingen betrokken

Doordat hoofd- en onderaannemerschap afwijkt van de reguliere financieringsvormen is het een proces met veel losse kleine processtapjes. Deze vele losse stapjes zijn bij zorgaanbieders vaak ondergebracht over veel verschillende afdelingen, zoals de zorgadministratie, accountmanagement, de financiële administratie, zorgverleners en natuurlijk de cliënt. Hierbij schuilt het risico dat het overzicht zoek is, waardoor je de controle uit het oog verliest. Het is belangrijk om scherp te hebben wie er regiehouder is over hoofd- en onderaannemerschap en welke afdeling verantwoordelijk is voor welk onderdeel binnen het proces. 

Gegevensuitwisseling 

Bij samenwerking is veilige gegevensuitwisseling van essentieel belang. Want hoe zorg je ervoor dat iedereen beschikt over de benodigde informatie? En hoe wissel je deze informatie op een efficiënte en veilige manier uit, zodat de informatie ook eenvoudig terug te vinden is? Er ontbreekt een standaard. Idealiter bestaat er één werkwijze waarbij de informatie op eenzelfde manier uitgewisseld kan worden. Dit zou het proces een stuk efficiënter en veiliger maken. In andere zorgsectoren zoals de ggz en ouderenzorg bestaan er al standaarden die de uitwisseling van gegevens op een gestandaardiseerde en veilige manier mogelijk maken, zoals het VIPP programma, Koppeltaal en het Inzicht programma.  

Zolang er een standaard ontbreekt blijft hoofd- en onderaannemerschap een uitdaging, vanwege het grote aantal handelingen en betrokkenen. Het gaat niet lukken om het gehele proces volledig te automatiseren, maar met een gestandaardiseerd proces en een goed beleid kun je de risico’s wel substantieel verkleinen.  

Loopt jouw zorgorganisatie tegen uitdagingen rondom de organisatie van hoofd- en onderaannemerschap aan? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!  

Ook interessant

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Opname27 mei 2024

Opname | Maak kennis met UP! Jouw virtuele collega in de zorg

UP is het nieuwe paar ogen en oren in Medicore; een virtuele collega die zorgverleners vertelt waar ze aandacht aan moeten geven. UP visualiseert inzichten uit de enorme hoeveelheden ingevoerde data, overzichtelijk en direct bruikbaar. In dit webinar duiken we dieper in de wereld van UP.
Lees meer +
Blog03 mei 2023

ZPM in de praktijk

Tips van specialist zorgregistratie Esther Groenenberg

Sinds april 2022 kunnen Medicore opdrachtgevers ZPM factureren in Medicore. We gaan in gesprek met Esther Groenenberg, werkzaam als specialist zorgregistratie bij MoleMann Mental Health. Naast deze rol ondersteunt Esther meerdere vrijgevestigde ggz praktijken bij de facturatie en de dagelijkse praktijkvoering. Bij de opdrachtgevers waarvoor Esther werkt verloopt het facturatieproces naar eigen zeggen ‘appeltje – eitje’.

Voorbereiding stelselwijziging

Als organisatie bereid je je zo goed mogelijk voor op een stelselwijziging. Het kost tijd voordat medewerkers gewend zijn aan de nieuwe regelgeving en bijbehorende afspraken. “Ik weet nog met de komst van de DBC destijds, behandelaren hebben het gewoon al druk met allerlei administratieve handelingen en het leveren van zorg. Je merkt dat ze zich daardoor minder goed voorbereiden op een stelselwijziging en denken: ik zie het dan wel.” Daarnaast was de ict ook nog niet helemaal klaar. Net als andere ict-leveranciers had ook Medicore last van de laat opgeleverde specificaties voor het zorgprestatiemodel.

 

Knelpunten bij ZPM declaraties

Met de komst van het ZPM moest een groot deel van het Medicore ECD in één jaar tijd opnieuw ingericht worden. Waar er in de tijd van de DBC’s vijftien jaar is (door)ontwikkeld aan slimme signaleringen in het ECD was de tijd er nu simpelweg niet om dat in één jaar op hetzelfde niveau te hebben. Gelukkig merken we dat het aantal declaraties dat (gedeeltelijk) uitvalt bij opdrachtgevers steeds kleiner wordt.

De knelpunten die Esther voornamelijk bij haar opdrachtgevers ziet als redenen voor uitval zijn:

1. Diagnose of zorgvraagtypering ontbreekt

“Het kan zijn dat de primaire diagnose helemaal niet gevuld is (of het vinkje bevestigd is niet aangeklikt). Daarnaast zit het invullen van de zorgvraagtypering nog niet in de werkwijze van de behandelaar. Tip daarvoor is om tijdens het adviesgesprek de zorgvraagtypering samen met de cliënt in te voeren. Zo kun je deze niet vergeten.”

Naast een ontbrekende diagnose of zorgvraagtypering is ook de datum die opgeslagen wordt bij de primaire diagnose en/of zorgvraagtypering een veelvoorkomende reden dat een declaratie wordt afgekeurd. “De datum die je vastlegt moet bij het zorgprestatiemodel vóór of op het eerste behandelconsult zijn, anders wordt de declaratieregel afgekeurd.” Een tip van Esther is om de datum van het adviesgesprek (waar je ook de zorgvraagtypering en het behandelplan met de cliënt bespreekt) op te slaan. Hierdoor verklein je de kans op foutieve registratie.

2. Is de setting juist ingevuld?

Bij het ZPM is de setting belangrijk, want deze bepaald mede het tarief. “De setting is best een grijs gebied en staat nergens zwart/wit beschreven. Een behandeling kan starten met monodisciplinair, maar later wijzigen naar multidisciplinair, en andersom. In dat geval moet de setting worden aangepast, maar dit gebeurt lang niet in alle gevallen omdat behandelaren het druk hebben of zich niet bewust genoeg zijn van de gevolgen.” Dit geldt alleen voor instellingen en blijft een lastig punt. Een juiste vermelding van de actuele behandelaars in het zorgtraject kan een hulpmiddel zijn. De setting is echter niet alleen afhankelijk van het aantal zorgverleners die betrokken zijn bij de behandeling, een andere voorwaarde is ook dat er verschillende behandeldoelen moeten worden behandeld.

 

Geheugensteun

Uitval volledig voorkomen is bijna niet te doen, want het blijft mensenwerk. Eigenlijk is het hebben van overzicht de belangrijkste tip van Esther. “Je moet zorgen dat je alle velden in Medicore goed invult met de knelpunten die hierboven genoemd staan. Kun je niet alles direct invullen? Maak een notitie voor jezelf. In Medicore gebruik ik hiervoor de zorgtrajectnaam. En noteer ik bijvoorbeeld ‘ZVT ontbreekt’. Daarna kan ik in de het behandelingenoverzicht snel zien waar nog iets ontbreekt en kan ik nakijken of het ontbrekende item ondertussen is ingevuld.”

 

Handigheidjes

Bij de opdrachtgevers waar Esther voor werkt verloopt het facturatieproces soepel en is er weinig uitval. Volgens Esther komt dit mede door de ‘handigheidjes’ die ze toepast in het proces, namelijk:

  • “Gebruik de zorgtrajectnaam in Medicore als een soort controlelijst. Hier kun je alles invoeren wat je wilt en er is ruimte voor voldoende tekens. In de behandelnaam zet ik bijvoorbeeld neer ZPM 2023, wat betekent dat de verzekeringscheck gedaan is. Als ik dit aanpas zit ik toch al in het juiste scherm en zie ik bijvoorbeeld dat een diagnose of behandelaar ontbreekt, deze loop ik dan even na en vul ik aan. Lukt dit niet dan heb ik voor mijzelf een notitie wat er nog moet gebeuren voor de facturatie.”
  • De tip voor kleine praktijken is om alle gegevens op de eerste dag dat je een cliënt gaat zien al zo veel mogelijk in te vullen. Zo hoef je hier niet op een later moment opnieuw naar te kijken. “Ik merk daardoor dat het bij kleinere opdrachtgevers eigenlijk allemaal heel goed gaat.”

 

Tenzinger blijft doorontwikkelen aan nieuwe ZPM functionaliteiten in Medicore. Wil je meer weten over de tips die Esther heeft gedeeld of heb je vragen over het zorgprestatiemodel in Medicore? Neem contact met ons op via het klantportaal.

Esther Groenenberg over het ZPM in Medicore

Foto: Esther Groenenberg

Ook interessant

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Opname27 mei 2024

Opname | Maak kennis met UP! Jouw virtuele collega in de zorg

UP is het nieuwe paar ogen en oren in Medicore; een virtuele collega die zorgverleners vertelt waar ze aandacht aan moeten geven. UP visualiseert inzichten uit de enorme hoeveelheden ingevoerde data, overzichtelijk en direct bruikbaar. In dit webinar duiken we dieper in de wereld van UP.
Lees meer +
Blog01 mei 2023

Van visie naar Medicore:

Zo werken onze product owners, developers en DevOps collega's

In deze blog vertellen we hoe onze product owners, developers en DevOps collega’s de vertaalslag maken van visie naar functionaliteit in Medicore.

Slimme software

Medicore is een opeenstapeling van functionaliteiten en code. Er zijn veel mensen betrokken bij de ontwikkeling van onze software. Samen met opdrachtgevers, product managers en consultants wordt bepaald: wat gaan we doen? Hoe gaan we het doen? Hoeveel tijd kost het om iets te bouwen? Met als uiteindelijk doel om kwalitatieve software te leveren die het werk van zorgverleners, behandelaren, de zorgadministratie en eigenlijk alle mensen die (dagelijks) met het ECD werken makkelijker te maken, waardoor zij meer tijd overhouden voor de taken waar zij het allerbeste in zijn.

 

Ontwikkelen is als een huis

De ontwikkeling van software kun je vergelijken met een koophuis: om een verdieping toe te voegen moet er eerst een ontwerp gemaakt worden. Ook moet gecontroleerd worden of de fundering de nieuwe constructie kan houden en hoe het leidingwerk moet lopen. Bij nieuwe functionaliteiten in het ECD moeten we nadenken over: hoe moeten de schermen eruit gaan zien? Welke processen worden geactiveerd als een eindgebruiker op een knop in het ECD klikt? Het inbouwen van één knop lijkt eenvoudig, maar achter de schermen kan het zijn dat er bijvoorbeeld tientallen tabellen nodig zijn om alle benodigde gegevens te verzamelen en vast te leggen. Dat vergt best wat uitzoekwerk, want je wilt geen kortsluiting.

 

Ontwikkelteams

Onze developers werken in verschillende ontwikkelteams. Al vóór de start van een release bepalen de ontwikkelteams het releasedoel: wat willen we in de komende release opleveren? Ieder team werkt in sprints. Dit zijn korte periodes van twee weken waarbij een team elke sprint werkt aan zo’n 8 tot 10 user stories (brokjes functionaliteit). Al bij de voorbereiding van het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit wordt ook gekeken naar de informatieveiligheid en de snelheid van de software. Na 4 sprints bouwen we alle nieuwe user stories in het ECD. De allerlaatste week testen we alles van voor tot achter zodat we goed weten dat alle functionaliteiten doen wat ze moeten doen en het ECD stabiel blijft.

Ieder ontwikkelteam bestaat uit:

  • Een product owner die zicht houdt op de voortgang van het ontwikkelproces.
  • Een front-end developer die werkt aan de zichtbare wijzigingen in de Medicore schermen, zoals het toevoegen van knoppen en de lay-out.
  • Een back-end developer die zorgt dat de processen aan de achterkant van de software goed draaien als een Medicore gebruiker in het ECD op een knop drukt.
  • Een user experience (UX) specialist die zorgt dat de software zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, ook voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
  • Een tester die de nieuwe software van voor tot achteren test.
  • Een analyst die de wet- en regelgeving nauwlettend in de gaten houdt.
  • Een technisch schrijver die ervoor zorgt dat opdrachtgevers op de hoogte zijn van de nieuwste functionaliteiten in Medicore.

 

Software uitleveren naar opdrachtgevers

Zodra alle nieuwe functionaliteit door de ontwikkelteams uitvoerig zijn getest en klaar zijn om uitgeleverd te worden, wordt alle nieuwe software samengevoegd tot één pakket. Dit pakket leveren zij op aan de afdeling DevOps. Zij zorgen ervoor dat de nieuwe functionaliteiten op de juiste manier en het juiste tijdstip via een release bij onze opdrachtgevers terecht komt. Daarnaast werken onze DevOps collega’s aan integraties en koppelingen met Medicore, waardoor gegevens niet onnodig tussen applicaties uitgewisseld hoeven worden.

Ik heb vroeger bij grote werkgevers als Shell en T-systems gewerkt. Toch ligt mijn intrinsieke motivatie in de zorg. Mijn passie en kennis ligt niet aan het bed, maar in de ict en techniek. Ik ben trots dat ik er bij Tenzinger op mijn manier aan kan bijdragen dat een zorgverlener zijn of haar werk optimaal kan uitvoeren. – Marcel van den berg, Teammanager Medicore development

 

Wanneer de nieuwe functionaliteit is opgeleverd op de Medicore omgevingen ondersteunt consultancy opdrachtgevers met de nieuwe software. In de volgende blog in deze reeks vertellen onze Medicore consultants meer over hun rol.

Ook interessant

Whitepaper22 okt 2024

Alles over UP

UP zorgt ervoor dat zorgverleners in één oogopslag zien wat echt belangrijk is, zodat ze meer tijd hebben voor wat er toe doet: de zorg zelf. In dit whitepaper duiken we dieper in wat UP precies is en hoe het werkt. We bespreken niet alleen de voordelen voor zorgverleners, maar ook de technische achtergrond die dit mogelijk maakt, zoals de slimme integraties en de krachtige data-analysemogelijkheden. Je ontdekt hoe UP zorg eenvoudiger en efficiënter maakt, en hoe dit pas het begin is van een nieuwe manier van werken in de zorg.
Lees meer +
Whitepaper09 okt 2024

Next level sturen op zekerheid

Betere sturing zorgt voor hogere kwaliteit van zorg, in dit whitepaper ontdek je hoe je in vijf stappen naar next level sturing gaat met Medicore.
Lees meer +
Opname27 mei 2024

Opname | Maak kennis met UP! Jouw virtuele collega in de zorg

UP is het nieuwe paar ogen en oren in Medicore; een virtuele collega die zorgverleners vertelt waar ze aandacht aan moeten geven. UP visualiseert inzichten uit de enorme hoeveelheden ingevoerde data, overzichtelijk en direct bruikbaar. In dit webinar duiken we dieper in de wereld van UP.
Lees meer +