Iris Eye Clinics, een zelfstandig behandelcentrum gespecialiseerd in diverse typen oogchirurgie, groeit snel. De kliniek biedt zowel verzekerde als onverzekerde zorg aan, waaronder behandelingen zoals staaroperaties, ooglaseren en lensimplantaties, ooglidcorrecties en botox behandelingen. Een belangrijke drijfveer achter deze groei is de inzet van een datagedreven marketingstrategie, die mede mogelijk wordt gemaakt door het Medicore EPD.
Slimme dashboards
Iris Eye Clinics zet Medicore in om sneller en slimmer te groeien
Datagedreven werken met een op maat gemaakt dashboard
Iris Eye Clinics gelooft sterk in de kracht van datagedreven werken. Om hun marketingstrategie te versterken, heeft de kliniek in samenwerking met Medicore en marketingbureau Expanding Partners een marketingdashboard ontwikkeld. Het Medicore EPD vormt de belangrijkste gegevensbron voor deze dashboards, dat daarnaast ook data integreert uit Exact en Google Analytics.
Deze dashboards leveren gedetailleerde inzichten in marketinggerelateerde data, zoals het aantal binnenkomende leads per dag, de snelheid waarmee deze leads worden opgevolgd, en of het gaat om verzekerde of onverzekerde zorg. Ook wordt nauwkeurig bijgehouden hoeveel doorverwijzingen afkomstig zijn van opticiens waarmee Iris Eye Clinics samenwerkt, evenals informatie over de geografische herkomst van websitebezoekers.
Voorbeeld van een marketingdashboards van Iris Eye Clinics, gevuld met fictieve data
Meer inzicht voor slimmere beslissingen
Peter Bouwels, algemeen directeur van Iris Eye Clinics, is bijzonder enthousiast over de mogelijkheden die het platform biedt: “Het is echt fantastisch. Ik heb zoveel inzicht in onze bedrijfsprocessen en in onze markten. Als we erover denken om een andere kliniek over te nemen, dan vertelt het dataplatform mij precies hoeveel mensen er in dat verzorgingsgebied wonen, hoeveel concurrenten er zijn en wat op basis daarvan de verwachting is voor de omzet uit verzekerde en onverzekerde zorg.”
Dit inzicht stelt Iris Eye Clinics ook in staat om gerichte beslissingen te nemen over het openen van nieuwe klinieken. Op basis van data uit het platform kan de kliniek bepalen waar er voldoende vraag is en waar nieuwe locaties succesvol zouden kunnen zijn.
Gerichter investeren in marketing voor groei
Deze gedetailleerde stuurinformatie helpt de kliniek niet alleen om betere strategische beslissingen te nemen, maar ook om gerichter te investeren in marketing en zo het klantenbestand verder uit te breiden. Door het meetbare resultaat van elke marketingeuro in kaart te brengen, kan Iris Eye Clinics gerichte campagnes voeren die direct bijdragen aan de groei van de organisatie.
Dankzij de koppeling van het Medicore EPD met het dataplatform beschikt Iris Eye Clinics over real-time stuurinformatie die hen in staat stelt om snel en onderbouwd te reageren op veranderingen in de markt. Deze datagedreven aanpak stelt de kliniek in staat om niet alleen efficiënter te werken, maar ook om de zorgverlening aan patiënten continu te verbeteren, zowel in de verzekerde als de onverzekerde zorg.