30 okt 2023

zorgprestatiemodel medicore

GGZ-organisaties versterken grip op financiële administratie met methode ‘ZPM Waardeketen’

Binnen GGZ-organisaties zijn zorgprofessionals elke dag bezig met het verlenen van zorg, zowel direct als indirect. Binnen de systematiek van het zorgprestatiemodel (ZPM) zijn directe cliëntcontacten rechtstreeks declarabel bij de zorgverzekeraar, dan wel via de cliënt of een factoringbedrijf. Al deze directe contacten vertegenwoordigen een bepaalde waarde, waar een organisatie grip op moet hebben. Een effectieve manier voor een GGZ-instelling om grip te krijgen op de totale waardeketen (van productie tot goedgekeurde declaratie, from order to cash) is het implementeren van de methodiek ‘ZPM Waardeketen’, een doorontwikkeling van het ‘ZPM rondrekenen’ waar eerder over geschreven werd.

Gillian Reins

Zorgverslimmer bij Medicore

Bekijk profielBekijk profiel

Het integreren van deze methodiek in een zorgadministratieve organisatie geeft eenvoudig antwoorden op vragen als:

  • Zijn er activiteiten die in de basis wel afleidbaar zijn, maar niet in het financiële proces zitten?
  • Zit er nog uitval in het proces wat ik dien op te lossen?
  • Welke uitvalreden komt het meeste voor en waar dien ik mijn proces dus te verbeteren?
  • Hoeveel waarde vertegenwoordigt mijn uitval?
  • Hoe productief en declarabel zijn mijn medewerkers, teams, kostenplaatsen?
  • Wat is mijn gerealiseerde omzet?
  • Wat kan ik nog declareren?

Het ZPM leent zich uitstekend voor deze methodiek omdat iedere activiteit apart afgeleid en gedeclareerd kan worden, als deze in basis afleidbaar is (een omvattende PxQ). Dit in tegenstelling tot de inmiddels uitgefaseerde DBC waarbij afleiding plaatsvond door middel van minutentranches (productgroepen). Dit verschil in systematiek vereist een andere manier van zorg administreren en controleren.

Met de methode ‘ZPM Waardeketen’ wordt iedere geregistreerde activiteit voorzien van een status. Onderliggend principe is dat een activiteit uitsluitend in basis niet-afleidbaar is, of uiteindelijk heeft geleid tot een goedgekeurde factuurregel. Alles daartussen moet opgelost worden.

De methodiek redeneert vanuit 5 principes:

  1. Afleidbaarheid Is een activiteit in basis declareerbaar, of niet?
  2. Uitval Welke activiteiten zijn wel afleidbaar, maar komen niet in mijn financiële proces, en waarom?
  3. OHW (onderhandenwerk) Welke activiteiten zijn uitgevoerd, valide en dus klaar om gefactureerd te worden?
  4. Afkeur Welke activiteiten heb ik wel kunnen factureren, maar worden door de verzekeraar afgekeurd en zijn nog niet gecrediteerd? En waarom waren ze afgekeurd?
  5. Goedkeur Welke activiteiten hebben een volledige goedgekeurde factuurregel en zijn daarmee afgehandeld?

Voorbeeld resultaat instelling Q1 2023

Type activiteit Consult status Aantal
consult 01 – In basis niet-afleidbaar, handmatig uitgesloten 2817
consult 01 – In basis niet-afleidbaar, rekenregel 2837
consult 02 – In basis afleidbaar, maar fout 285
consult 02 – In basis afleidbaar, OHW 2641
consult 03 – er is een factuur, afgekeurd 389
consult 03 – er is een factuur, geen retourinformatie 68
consult 04 – er is een factuur, deels toegekend 1672
consult 05 – er is een factuur, toegekend 20785
verblijf 01 – In basis afleidbaar, maar fout 46
verblijf 02 – In basis afleidbaar, OHW 118
verblijf 03 – er is een factuur, afgekeurd 2
verblijf 04 – er is een factuur, deels toegekend 143
verblijf 05 – er is een factuur, toegekend 1658

De detaillijsten maken informatie per prestatie inzichtelijk en zijn sorteer- en filterbaar.

ZPM Waardeketen dashboard

De methodiek is vertaald in dashboards zodat medewerkers ook visueel het proces kunnen beheersen in bijvoorbeeld PowerBI. Later dit jaar volgt ook de integratie in het Medicore ECD zodat financiële medewerkers hier vanuit de bron mee kunnen gaan werken.

 

Meerdere zorgorganisaties zijn inmiddels aan het werk volgens de methodiek van de ZPM waardeketen en velen geven aan dat deze nieuwe methodiek meer grip biedt op het gehele financiële proces van registratie tot een goedgekeurde declaratie. Het geeft meer grip op uitval tijdens het proces waarop sneller geacteerd kan worden. Dit zorgt uiteindelijk voor veel minder afkeur en daardoor minder rework. De methodiek is eenvoudig te implementeren samen met een consultant van Medicore.

Voorheen moest ik verschillende rapportages handmatig samenvoegen in Excel, wat veel tijd kost. Maar met de nieuwe rapportage kan ik snel de omzet bepalen zonder meerdere rapportages aan elkaar te hoeven koppelen. Dit maakt het bijvoorbeeld makkelijker om het omzetplafond per koepel van zorgverzekeraars te bewaken

Carola Dekker, Hoofd Bedrijfsbureau van Ready for Change. Lees het volledige artikel.

Wil je weten of de ‘ZPM Waardeketen’ methode jouw organisatie ook kan helpen meer grip te krijgen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Gillian Reins

Zorgverslimmer bij Medicore

Neem contact opNeem contact op

Dit vind je misschien ook interessant

Brochure21 nov 2021

Brochure Tenzinger Zorgapp

Je bent de zorg niet ingegaan om te registreren, maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal de informatie over je cliënten die je nodig hebt letterlijk binnen handbereik.
Lees meer +
Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +