Met meer dan 300 collega’s werken wij iedere dag aan het ontwikkelen van innovatieve software en diensten voor de zorg. Van deze 300 medewerkers werken er ongeveer 80 aan de ontwikkeling van het Medicore ECD. In deze blogreeks nemen wij je mee in de afdelingen achter het Medicore ECD. We starten met de afdeling product management.
Productontwikkeling Medicore
Van visie naar Medicore: zo werken onze product managers
Het is onze missie om oplossingen te ontwikkelen die zorgverleners zo ondersteunen dat zij zich kunnen focussen op het leveren van kwalitatieve zorg, zonder zich druk te hoeven maken over administratieve zaken die nodig zijn voor facturatie en verantwoording. Goede software ontwikkelen begint met een goede stip op de horizon. Daar zijn onze product managers verantwoordelijk voor. Binnen Tenzinger zijn het Arriejanne Brouwer, Maarten van Vulpen en Amy Ahluwalia die continu kijken waar zorgaanbieders nu, maar ook in de toekomst behoefte aan hebben.
Aangesloten bij landelijke initiatieven
De ontwikkelingen in de zorg gaan snel. Om te weten welke ontwikkelingen er in de toekomst op ons af gaan komen sluit Amy Ahluwalia regelmatig aan bij landelijke overleggen vanuit bijvoorbeeld het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zo zijn we al snel op de hoogte van eventuele stelselwijzigingen, veldafspraken of wijzigende wet- en regelgeving. Deze informatie koppelen wij ook weer terug aan onze opdrachtgevers en eindgebruikers. De belangrijkste wettelijke wijzigingen voor 2023 vind je terug in onze Wetgevingsradar ggz, sociaal domein en medisch specialistische zorg.
Feedback ophalen
Wie weten er nou beter welke functionaliteiten belangrijk zijn in het ECD dan de eindgebruikers van Medicore? Daarom zijn onze product managers veel in gesprek met onze opdrachtgevers en eindgebruikers. Via één-op-één gesprekken, klantfocussessies en evenementen halen we input op bij eindgebruikers om vervolgens de vertaling te maken naar nieuwe functionaliteiten in Medicore.
Na het vaststellen van de ontwikkelthema’s en roadmap vindt de overdracht plaats naar de product owners, development en DevOps. In de volgende blog in deze reeks vertellen deze afdelingen hoe zij impact maken.
Heb je een vraag?
Klantverhaal
Epione live met Medicore na een vlotte implementatie
Eind november koos Epione voor het Medicore EPD. Vier weken later vierden we de succesvolle livegang gezamenlijk op locatie bij Epione in Amsterdam.
De keuze voor een nieuw EPD
Eind 2022 ging Epione op zoek naar een nieuw elektronisch patiënten dossier (EPD). “In het verleden hadden we al contact gehad met Tenzinger en hier hadden we een goede ervaring aan overgehouden. Nu waren we op zeer korte termijn op zoek naar een gebruiksvriendelijk en veilig EPD die onze werkprocessen goed kan ondersteunen. Alle onderdelen samen maakten dat de keuze viel op het Medicore EPD”, vertelt Jorien Nijland, medisch directeur bij Epione.
Vlotte implementatie
Na de keuze voor Medicore startte Epione direct met het implementeren van de nieuwe software. Epione omschrijft de implementatie van Medicore in één woord: vlot. “Door heldere uitleg was het duidelijk wat ons te wachten stond. Hierdoor verliep de implementatie snel en was het voor medewerkers duidelijk wat er moest gebeuren. Als we een vraag hadden of iets niet duidelijk was dacht Tenzinger mee of stuurde bij. Daarnaast was het erg prettig dat een aantal Tenzinger medewerkers aanwezig waren tijdens de livegang. Hierdoor konden kleine aanpassingen in de software direct gedaan worden.”
Efficiënt afspraken inboeken
Inmiddels werkt Epione een aantal weken met het Medicore EPD. “De schermen van Medicore zijn overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dit zien we ook terug in het gebruik van de nieuwe software; vrijwel alle medewerkers hebben het nieuwe EPD snel onder de knie.”
“Bij Epione realiseren wij ons de noodzaak van het snel kunnen inplannen van een afspraak. Daarom streven wij naar het werken zonder wachtlijst. De efficiëntie van het Medicore systeem biedt ons een goed overzicht. Dit is belangrijk voor ons, want een goede agenda workflow is noodzakelijk om afspraken te kunnen inplannen met onze cliënten om hen de beste zorg te kunnen bieden.”
7
Feb
Webinar
Is data science de juiste tool voor mijn zorgorganisatie?
Is data science de juiste tool voor mijn zorgorganisatie?
De zorg is een van de meest gevoelige en belangrijke sectoren in onze maatschappij. Met de steeds groeiende hoeveelheid gegevens die beschikbaar zijn, is de inzet van data science een logische stap om de kwaliteit van zorg te verbeteren en kosten te besparen. Toch is het goed om je af te vragen: is data science de juiste tool voor mijn organisatie?
Met die vraag gaat ons Data Science team op 7 februari aan de slag. Tijdens dit webinar leer je meer over de basics van data science, ontdek je verschillende praktijkcases én hoor je welke vragen jij jezelf moet stellen als je een Data Science project overweegt.
Kan je niet wachten tot 7 februari? Lees dan hier het artikel dat wij over dit onderwerp hebben gepubliceerd.
Over 6gorilla’s
6gorilla’s verbindt alle data in de zorg, zodat er door middel van echte inzichten (bij)gestuurd kan worden en men actie kan ondernemen. Zo kan de zorgverlener zich weer richten op wat echt belangrijk is: de cliënt. Want door zorginstellingen te ontlasten, zorgen we voor meer lucht en ruimte. Ruimte om betere zorg te verlenen en om te groeien. Resulterend in meer werkgeluk bij zorgprofessionals en hogere cliënt- en patiënttevredenheid. Maar we creëren ook ruimte om verder te innoveren. Om de zorg nog verder te verbeteren met nieuwe apps technieken en methodieken met data als basis. Zo kunnen er nieuwe actie gerichte oplossingen worden ontwikkeld, die bijdragen aan het verder verbeteren van de zorg.
17
Jan
Inspiratiesessie
wat kan de zorg leren van Data Science in andere sectoren
Inspiratie voor jouw Health Care Data Science strategie
Tijdens de 6gorilla’s Design Challenge Wachtlijsten Jeugdhulp kwam het duidelijk naar voren, er is veel inspiratie uit andere sectoren te halen. Meld je vrijblijvend aan voor de online Data Science Inspiratiesessie op 17 januari 2023 om 10:00 en ontdek wat jij als manager kan doen zodat data science een impactvolle tool wordt binnen jouw zorgorganisatie.
Lees meer over de inspiratiesessie op de website van 6gorilla’s.
Over 6gorilla’s
6gorilla’s verbindt alle data in de zorg, zodat er door middel van echte inzichten (bij)gestuurd kan worden en men actie kan ondernemen. Zo kan de zorgverlener zich weer richten op wat echt belangrijk is: de cliënt. Want door zorginstellingen te ontlasten, zorgen we voor meer lucht en ruimte. Ruimte om betere zorg te verlenen en om te groeien. Resulterend in meer werkgeluk bij zorgprofessionals en hogere cliënt- en patiënttevredenheid. Maar we creëren ook ruimte om verder te innoveren. Om de zorg nog verder te verbeteren met nieuwe apps technieken en methodieken met data als basis. Zo kunnen er nieuwe actie gerichte oplossingen worden ontwikkeld, die bijdragen aan het verder verbeteren van de zorg.
Wachtlijsten in de zorg wegwerken?
Leer van de ‘first time right’ en ‘zero defects’-aanpak in andere sectoren
Al jarenlang kampen diverse deelsectoren van de zorg met wachtlijsten. Jeugdzorg, gz en ggz, verpleeghuiszorg, gehandicaptenzorg; overal staan cliënten lang op een wachtlijst. Soms zo lang dat ze vanzelf promoveren tot spoedgeval, waardoor de mensen op de reguliere wachtlijst nog langer moeten wachten. Alle betrokken stakeholders kennen het probleem, kennen ook schrijnende praktijkvoorbeelden, maar toch blijft geld altijd een issue. Daarom is het tijd om dit thema niet langer te bekijken door de kostenbril, maar door de bril van brede maatschappelijke opbrengsten.
Want al jaren gaan de debatten in politiek Den Haag vooral over de kosten van zorg. De gedachte achter de decentralisatie van jeugdzorg en thuiszorg naar gemeenten was dat door vroegsignalering zwaardere zorg voorkomen zou worden, wat zou leiden tot een bezuiniging. Die gedachte klopt ook wel. Er was bij het vaststellen van de budgetten alleen geen rekening gehouden met een sterk stijgende zorgvraag. Met als gevolg dat de huidige budgetten te krap zijn.
Het informele netwerk is overbelast
Dit leidt onherroepelijk tot een druk op gemeenteambtenaren die keukentafelgesprekken moeten voeren met cliënten. Zij zetten soms onbewust de verkeerde bril op. De bril: hoe kunnen we het netwerk rondom de cliënt zo mobiliseren dat zo min mogelijk formele en professionele zorg nodig is? In plaats van de bril: welke professionele zorg is nodig om de zelfredzaamheid van deze persoon, dit gezin of deze familie te vergroten? Er was daardoor onvoldoende oog voor het feit dat sommige cliënten het met hun informele netwerk alleen niet redden. Er was ook onvoldoende aandacht voor het feit dat het informele netwerk soms zo zwaar werd belast dat mantelzorgers het niet meer trokken. Omdat je als mantelzorger nooit tegen een kind, partner of ouder zegt ‘zoek het zelf maar uit’, vallen deze mensen uit op hun werk, ontwikkelen zelf aandoeningen die ze niet zouden hebben zonder de overbelasting en ga zo maar door.
Breng de gevolgschade in kaart
Daarom is het nu tijd om de gevolgschade eens te berekenen. Hoeveel kost het de maatschappij als we het capaciteitsvraagstuk in de gz en ggz, jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg niet oplossen? Wat is de maatschappelijke impact van het huidige financiële beleid? Wat kost de vaak veel duurdere spoedzorg die nodig is doordat een wachtende cliënt niet op tijd is geholpen? Over hoeveel manjaren aan verloren arbeidsuren hebben we het doordat mantelzorgers uitvallen op hun werk of bewust minder uren gaan werken om mantelzorg te kunnen leveren?
Stel effectiviteit boven efficiency, kwaliteit boven kosten
Daarom is het tijd dat we als sector zelf de businesscase maken; een businesscase om aan te tonen wat het effect is op de totale maatschappelijke kosten als we het budget voor de zorg verhogen, zodat meer mensen de juiste zorg op het juiste tijdstip en de juiste plek ontvangen. Het is tijd om effectiviteit boven efficiency te stellen, om kwaliteit van zorg belangrijker te vinden dan de kosten. Want dan zullen veel van de dure escalaties niet meer nodig zijn en zal het verlies aan arbeidsproductiviteit van mantelzorgers als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vraag het maar eens aan andere sectoren die focussen op ‘first time right’ en ‘zero defects’, zoals de producerende industrie. Zij kunnen je vertellen: een focus op kwaliteit leidt vanzelf tot kostenverlaging omdat de kosten van het herstellen van fouten hoger zijn dan de kosten die je eenmalig moet maken om ‘first time right’ te bereiken. Andersom leidt een focus op kosten tot meer fouten, meer rework en op lange termijn hogere kosten.
Kijk de kunst af bij de ziekenhuiszorg
Wil je inspiratie opdoen voor zo’n aanpak? Neem een voorbeeld aan de ziekenhuiszorg en aan alle belangengroepen daar omheen die momenteel allerhande cijfers ophoesten over de gevolgen van uitgestelde coronazorg. Zij presenteren zowel generieke als specifieke cijfers. Bijvoorbeeld: in 2020 zijn 4.000 minder nieuwe diagnoses van kanker gesteld. De diagnoses die wel gesteld werden, waren ernstiger. Zo is het aantal melanomen met uitzaaiingen naar de hersenen gestegen van 27 naar 41 procent (van alle uitgezaaide melanomen). Het zijn cijfers die in bijna iedere krant stonden en zelfs het tv-journaal haalden. Maak zo’n specifieke vertaling ook eens voor de ggz, jeugdzorg, ouderenzorg of gehandicaptenzorg. Hoeveel jongeren met een eetstoornis belanden door uitgestelde behandeling in het ziekenhuis? En hoeveel van hen overlijden?
Verbeteren begint met meten
Op hoog niveau ontstaat soms de neiging om te denken dat ‘het systeem nu eenmaal zo werkt’. Terwijl patiënten, ouders en behandelaren de wanhoop vaak nabij zijn. Waarom wordt een kind met kanker meteen behandeld, maar een kind met een eetstoornis aan zijn lot overgelaten? Als we als maatschappij en als zorgverleners echt willen dat hier iets aan verandert, dan moet je beginnen met meten. Hoeveel cliënten staan op een wachtlijst? Wat is hun diagnose? Hoe snel verslechtert hun prognose door uitgestelde zorg? Welke directe kosten brengt dat met zich mee? En welke indirecte kosten? Wedden dat de businesscase dan zo op tafel ligt?
Wil je weten hoe je kunt starten met meer en beter inzicht in je eigen wachtlijsten? Download onze whitepaper ‘Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers.’