In deze blogreeks nemen wij je mee in de afdelingen achter het Medicore ECD. In onze vorige blogs heb je meer kunnen lezen over onze productmanagers en de afdeling development. Waar deze teams de productvisie bepalen en deze vertalen naar functionaliteit, zijn het onze consultants die ervoor zorgen dat onze opdrachtgevers optimaal werken met de software. Hoe zij dat doen lees je in deze blog.
Van visie naar Medicore:
Zo werken onze consultants
Het ECD is een applicatie die veel organisatorische processen van onze opdrachtgevers raakt. Daarom is het belangrijk dat het ECD ondersteuning biedt voor de primaire werkprocessen van zorgprofessionals en ondersteunende afdelingen. Medicore consultants zorgen er met hun kennis voor dat het ECD zo goed mogelijk aansluit op de wensen en behoeftes van opdrachtgevers en werken samen met onze projectleiders die zorgdragen dat projecten goed verlopen.
Contact met Medicore opdrachtgevers
Het grootste deel van de tijd besteden onze consultants aan Medicore opdrachtgevers en eindgebruikers. Zo komen consultants veel bij onze opdrachtgevers over de vloer voor implementaties van het Medicore ECD, het verzorgen van trainingen en optimalisaties. Ook sluiten onze consultants regelmatig aan bij klantfocussessies en (online) afspraken met verschillende medewerkers van praktijken en instellingen. Zo weten zij goed wat er bij de eindgebruikers speelt en waar wensen en uitdagingen in het zorgproces liggen.
Interne spil in het web
Deze kennis gebruiken onze consultants om intern met verschillende afdelingen te schakelen. Zo werken onze consultants veel samen met developers, devops, customer service en accountmanagement. Samen met onze opdrachtgevers kijken onze consultants mee bij het ontwikkelen en opleveren van nieuwe functionaliteiten.
Daarnaast ondersteunen consultants opdrachtgevers bij het in gebruik nemen van nieuwe functionaliteiten waar nodig en denken zij mee in het eventueel aanpassen van bepaalde werkwijzen die binnen de organisatie gebruikt worden, zodat processen zo goed mogelijk aansluiten bij de software. Hierdoor worden eindgebruikers zo veel mogelijk ontzorgd en houden zij tijd over voor het bieden van kwalitatieve zorg.
Betrokken bij ontwikkeling
Veel van onze consultants zijn stakeholder van een bepaald ontwikkelteam. Dat houdt in dat ze de product owners van de development teams voorzien van input voor nieuwe functionaliteiten of verbeteringen in het EPD. Tevens kunnen zij op basis van hun ervaringen en contacten bij onze opdrachtgevers meedenken over de prioriteit van toekomstige ontwikkelwensen.
Ondersteuning bij beheer
Naast onze consultants beschikt het team ook over een functioneel applicatiebeheerder die grote én kleine zorgaanbieders tijdelijk kan ondersteunen bij grote ECD projecten, als interim teamleider functioneel applicatiebeheer of wanneer er een onvervulde vacature openstaat.
Wil je meer weten over het werk van onze consultants of optimalisaties in Medicore? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.
Stel een vraag aan Mark
Integratie is onmisbaar
Mindler verandert GGZ met online blended therapie
In 2020 schudde het van oorsprong Zweedse Mindler de Nederlandse GGZ-markt op. Basis-GGZ via online consulten van 30 minuten, aangevuld met e-health modules die cliënten in hun eigen tijd kunnen volgen. En dat alles zonder wachtlijsten. Het succes is groot, de uitdagingen aan de technologiekant ook. Want Medicore-opdrachtgever Mindler wil graag dat de applicaties die ze gebruiken naadloos integreren. Mayke Rijpert, Healthcare controller bij Mindler, geeft een kijkje achter de schermen.
Toegankelijk zijn
Mayke is kort na de start van Mindler in Nederland aangetrokken om ‘de achterkant’ van het bedrijf op poten te zetten. De voorkant was namelijk wel helder. Die bestaat uit een app waarmee cliënten zelf een behandelaar kunnen kiezen en rechtstreeks in zijn of haar agenda een sessie kunnen inplannen. Naast online gesprekken met een psycholoog vormen de e-learningmodules en zelfhulpprogramma’s, zoals vragenlijsten en oefeningen, een belangrijk onderdeel van de behandeling. “Onze belangrijkste kernwaarde is dat we toegankelijk zijn”, zegt Mayke. “We geven onze cliënten regie. Ze kunnen op basis van een foto en introductietekst zelf kiezen met welke behandelaar ze het liefst in zee gaan en kunnen vervolgens rechtstreeks in de agenda van die behandelaar een afspraak inplannen.”
Deze online vorm van zorg vult een gat in de markt, zo blijkt. Zowel het aantal cliënten als het aantal behandelaars dat graag op deze manier werkt, groeit enorm. De waardering van cliënten is hoog. Het rapportcijfer voor Mindler op ZorgkaartNederland was in 2022 een 9. Op dit moment is de waardering over 2023 zelfs nog hoger: 9,6. Dat komt onder meer doordat de nieuwe processen rond het Zorgprestatiemodel (ZPM) wat beter zijn ingeregeld, waardoor cliënten minder ergernissen van administratieve aard hebben.
Doorverwijzing
Dat is te danken aan Mayke en haar zorgadministratieteam. Want hun voornaamste taak is ervoor zorgen dat administratief alle processen lopen zoals ze moeten lopen. Ze vertelt: “Toen ik begon, was er naast de app voor cliënten bijna nog niets.” De app was al vertaald naar het Nederlands en aangepast op de Nederlandse markt, maar moest ook aansluiten op Nederlandse wet- en regelgeving. “Een belangrijk verschil tussen Nederland en Zweden is dat je hier een verwijzing van de huisarts nodig hebt om de zorg vergoed te krijgen, terwijl je in Zweden zonder verwijzing terecht kunt voor vergoede zorg. Daarom moesten wij in de app een selectiecriterium inbouwen.”
Cliënten kunnen op drie manieren binnenkomen:
- De eerste is dat cliënten van Mindler hebben gehoord en op eigen initiatief de app downloaden, maar nog geen verwijzing hebben. Mayke: “Alle mensen die de app downloaden komen in een vragenlijst terecht, een keuzemenu waar ze met ja of nee kunnen antwoorden. Pas als ze overal ja op antwoorden, kunnen ze een afspraak inplannen. Bij een nee krijgen ze een venster dat vertelt wat in hun geval de volgende stap is, bijvoorbeeld naar de huisarts gaan om een verwijzing te bespreken.”
- De tweede manier is via een verwijsbrief van de huisarts. In dat geval neemt Mindler de cliënt op in het Medicore ECD en stuurt via e-mail een bericht met instructies over de app.
- De derde manier is dat mensen via hun werkgever binnenkomen om preventieve gesprekken te voeren.
Cliënten boeken een afspraak via de app, die via een API synchroniseert met de agenda in Medicore.
Juiste gegevens
De kwaliteit van data is een uitdaging. “Er zitten regelmatig fouten in verwijsbrieven, zoals telefoonnummers en e-mailadressen die niet kloppen. Voor ons zijn die twee dingen juist heel belangrijk”, zegt Mayke. Het telefoonnummer heeft Mindler nodig voor de two-factor autorisatie (een code die je via SMS krijgt om te controleren of jij echt de persoon bent de je zegt te zijn) en het e-mailadres voor het doorsturen van de huiswerkopdrachten die cliënten moeten maken. Niet kloppende gegevens zorgen voor veel frustratie, merkt ze. “Cliënten kiezen juist voor ons, omdat wij geen wachtlijsten hebben. Dan is het heel vervelend als je niet kunt inloggen in de app omdat er een oud telefoonnummer aan ons is doorgeven. Want op dat moment komt een cliënt alsnog in allerlei vertragende processen terecht.” Mindler heeft dan ook geprobeerd om dit proces voor verwijzers verder te verduidelijken met meer informatie op de website en een duidelijke instructie in Zorgdomein. Een ander vraagstuk waar Mayke zich over boog, was het koppelen van de agenda’s in de Mindler app en het Medicore ECD. “Want cliënten boeken zelf hun afspraak via de app. Via een API synchroniseert de agenda in de app met de agenda in Medicore.”
Aanpassen aan het zorgprestatiemodel
In 2022 stond voor Mayke vrijwel al haar werk in het teken van het aanpassen van processen aan het zorgprestatiemodel (ZPM). Er klinkt een diepe zucht als het woord valt. “Het is vanuit administratief oogpunt verschrikkelijk”, zegt ze eerlijk. “We hadden ons administratieve proces echt goed op orde. We gebruikten de automatische signaleringen in ons ECD, die ons waarschuwden als we iets niet goed of onvolledig hadden geregistreerd. Het kwam daardoor zelden voor dat we een behandeling niet konden declareren, we hadden goed inzicht in het administratieve proces.” Dat inzicht is verdwenen omdat de ECD’s voor de GGZ gedeeltelijk opnieuw ingericht moesten worden volgens de nieuwe declaratierichtlijnen van het ZPM, terwijl de softwareleveranciers daar nauwelijks tijd voor kregen. Het gevolg was dat ECD-leveranciers al lang blij waren dat ze hun basisfunctionaliteit min of meer gereed hadden toen het ZPM inging. Maar alle handige dingen die ECD-software zo waardevol maken, waren tijdelijk niet beschikbaar.
Toekomst
Natuurlijk heeft Mayke nog wensen. Zoals het ontwikkelen van meer API’s tussen de Mindler app en het Medicore ECD. “Nu hebben we twee koppelingen: de basisgegevens in het ECD worden automatisch gecheckt met de gegevens die cliënten zelf invullen in de app. En we synchroniseren de agenda-afspraken. Op termijn willen we nog veel verder integreren.” Want op dit moment werken zowel de psychologen als de cliënten nog met twee systemen: Medicore en de Mindlerapp. “Onze cliënten maken gebruik van onze app voor het volgen van e-healthmodules. Daarnaast gebruiken ze het Medicore cliëntenportaal voor het invullen van vragenlijsten. We maken dat zo makkelijk mogelijk door cliënten via e-mail een link te sturen naar een vragenlijst die voor hen klaarstaat in het portaal. Dat werkt op zich prima en dat vinden cliënten gelukkig ook wel duidelijk, maar het zou natuurlijk fantastisch zijn als we op termijn de app en Medicore zo kunnen integreren dat het voor cliënten lijkt dat ze nog maar met één omgeving werken.”
Ook voor psychologen zou het veel waarde toevoegen als zij gevoelsmatig in één applicatie kunnen werken. Mayke: “Aan de achterkant zal dat altijd Medicore zijn. Het zou alleen mooi zijn als onze psychologen vanuit Medicore onder water zo kunnen doorstromen naar de Mindler-app.”
Acceptatie van online zorg
Wensen genoeg dus nog. Al blijft de allerbelangrijkste wens van Mayke dat online blended psychologische zorg volledig geaccepteerd raakt, bij zowel huisartsen, zorgverzekeraars als andere stakeholders. Want dat is nog altijd niet het geval, ziet Mayke. “We moeten nog veel uitleggen, bijvoorbeeld dat laagdrempelige zorg op langere termijn bijdraagt aan een afname van de zorgvraag. Je kunt met tijdige zorg problemen in een vroegtijdig stadium aanpakken en voorkomt zo dat een cliënt een beroep moet doen op specialistische zorg.” Ook merkt Mindler dat de richtlijnen voor digitale zorg achterlopen op de snelle ontwikkelingen in het veld. Zo sluit de wetgeving vaak onvoldoende aan op de huidige realiteit. “Denk bijvoorbeeld aan cliënten die tijdelijk in het buitenland wonen. Er zijn geen duidelijke richtlijnen hoe je daarmee omgaat. In het verleden moest je de behandeling stoppen, maar bij ons kunnen cliënten vanaf iedere plek ter wereld hun behandeling voortzetten.”
Voorbeelden digitale zorg
Door dit soort ouderwetse denkbeelden blijven de mooie voorbeelden van de meerwaarde van digitale zorg soms onderbelicht. Terwijl er zoveel positieve voorbeelden zijn. “Wij hadden een cliënt die al jaren rondliep in de GGZ en maar niet verder kwam met de probleemoplossing. Dat lukte in eerste instantie ook niet met onze psycholoog, totdat tijdens een sessie de kat op schoot sprong en de cliënt zich zichtbaar ontspande en zich daardoor openstelde voor hulp. Op dat moment vond de psycholoog de sleutel die nooit zou zijn gevonden als de cliënt fysiek naar de afspraak had moeten komen.” Alle reden dus om meer in te zetten op digitale zorg. En alle reden voor Tenzinger om hard te werken aan verdere integratie tussen de e-health apps en Medicore.
Dit artikel stond ook in het Zorgverslimmers magazine 2023, dat bomvol innovatieve oplossingen en ideeën staat. Heb je het magazine gemist? Vraag het dan gratis aan ontvang het digitaal of per post.
Magazine aanvragenVan visie naar Medicore:
Zo werken onze product owners, developers en DevOps collega's
In deze blog vertellen we hoe onze product owners, developers en DevOps collega’s de vertaalslag maken van visie naar functionaliteit in Medicore.
Slimme software
Medicore is een opeenstapeling van functionaliteiten en code. Er zijn veel mensen betrokken bij de ontwikkeling van onze software. Samen met opdrachtgevers, product managers en consultants wordt bepaald: wat gaan we doen? Hoe gaan we het doen? Hoeveel tijd kost het om iets te bouwen? Met als uiteindelijk doel om kwalitatieve software te leveren die het werk van zorgverleners, behandelaren, de zorgadministratie en eigenlijk alle mensen die (dagelijks) met het ECD werken makkelijker te maken, waardoor zij meer tijd overhouden voor de taken waar zij het allerbeste in zijn.
Ontwikkelen is als een huis
De ontwikkeling van software kun je vergelijken met een koophuis: om een verdieping toe te voegen moet er eerst een ontwerp gemaakt worden. Ook moet gecontroleerd worden of de fundering de nieuwe constructie kan houden en hoe het leidingwerk moet lopen. Bij nieuwe functionaliteiten in het ECD moeten we nadenken over: hoe moeten de schermen eruit gaan zien? Welke processen worden geactiveerd als een eindgebruiker op een knop in het ECD klikt? Het inbouwen van één knop lijkt eenvoudig, maar achter de schermen kan het zijn dat er bijvoorbeeld tientallen tabellen nodig zijn om alle benodigde gegevens te verzamelen en vast te leggen. Dat vergt best wat uitzoekwerk, want je wilt geen kortsluiting.
Ontwikkelteams
Onze developers werken in verschillende ontwikkelteams. Al vóór de start van een release bepalen de ontwikkelteams het releasedoel: wat willen we in de komende release opleveren? Ieder team werkt in sprints. Dit zijn korte periodes van twee weken waarbij een team elke sprint werkt aan zo’n 8 tot 10 user stories (brokjes functionaliteit). Al bij de voorbereiding van het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit wordt ook gekeken naar de informatieveiligheid en de snelheid van de software. Na 4 sprints bouwen we alle nieuwe user stories in het ECD. De allerlaatste week testen we alles van voor tot achter zodat we goed weten dat alle functionaliteiten doen wat ze moeten doen en het ECD stabiel blijft.
Ieder ontwikkelteam bestaat uit:
- Een product owner die zicht houdt op de voortgang van het ontwikkelproces.
- Een front-end developer die werkt aan de zichtbare wijzigingen in de Medicore schermen, zoals het toevoegen van knoppen en de lay-out.
- Een back-end developer die zorgt dat de processen aan de achterkant van de software goed draaien als een Medicore gebruiker in het ECD op een knop drukt.
- Een user experience (UX) specialist die zorgt dat de software zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, ook voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Een tester die de nieuwe software van voor tot achteren test.
- Een analyst die de wet- en regelgeving nauwlettend in de gaten houdt.
- Een technisch schrijver die ervoor zorgt dat opdrachtgevers op de hoogte zijn van de nieuwste functionaliteiten in Medicore.
Software uitleveren naar opdrachtgevers
Zodra alle nieuwe functionaliteit door de ontwikkelteams uitvoerig zijn getest en klaar zijn om uitgeleverd te worden, wordt alle nieuwe software samengevoegd tot één pakket. Dit pakket leveren zij op aan de afdeling DevOps. Zij zorgen ervoor dat de nieuwe functionaliteiten op de juiste manier en het juiste tijdstip via een release bij onze opdrachtgevers terecht komt. Daarnaast werken onze DevOps collega’s aan integraties en koppelingen met Medicore, waardoor gegevens niet onnodig tussen applicaties uitgewisseld hoeven worden.
Ik heb vroeger bij grote werkgevers als Shell en T-systems gewerkt. Toch ligt mijn intrinsieke motivatie in de zorg. Mijn passie en kennis ligt niet aan het bed, maar in de ict en techniek. Ik ben trots dat ik er bij Tenzinger op mijn manier aan kan bijdragen dat een zorgverlener zijn of haar werk optimaal kan uitvoeren. – Marcel van den berg, Teammanager Medicore development
Wanneer de nieuwe functionaliteit is opgeleverd op de Medicore omgevingen ondersteunt consultancy opdrachtgevers met de nieuwe software. In de volgende blog in deze reeks vertellen onze Medicore consultants meer over hun rol.
Sprekers
In charge of the future
Zorg & ICT 2023
Op 13, 14 en 15 juni staan wij op de vakbeurs Zorg & ICT. Zorg & ICT is het grootste health tech evenement van Nederland én de jaarlijkse ontmoetingsplek waar professionals samen werken aan toekomstbestendige zorg.
Datum: 13, 14 en 15 juni 2023
Tijd: 09:30 – 16:30 uur
Locatie: Jaarbeurs Utrecht
Wij zien er naar uit om meer te vertellen over onze slimme oplossingen voor de zorg. Zet 13, 14 en 15 juni alvast in jouw agenda! Zien wij je daar? Schrijf je in.
Ik ben erbij
Meer informatie over inspirerende theatersessies die we geven op de beurs & het programma volgt snel.
Van daily auditing naar inzicht en actie voor procesoptimalisatie
Sprekers: Iris Gielen, Business consultant Tenzinger en Eric de Groot, Business developer 6Gorilla’s
Dinsdag 13 juni, 11:30 – 12:00 uur
Ontdek de drie niveaus van procesoptimalisatie en maak de stap van daily auditing naar concrete acties om daarmee de efficiëntie van je registratieprocessen te verhogen. In deze sessie laten Eric de Groot van 6Gorilla’s en Iris Gielen van Tenzinger Business consultancy zien hoe dit in combinatie met signalen vanaf de werkvloer kan leiden tot verbetering en borging van processen. En dát draagt bij aan minder omzetverlies en meer werkgeluk binnen jouw zorgorganisatie.
Hoe innoveren we samen sneller?
Paneldiscussie onder leiding van Siep Kosse, met bestuurder en innovator in jeugd- en ouderenzorg Jeroen Slootmans, expert in verandermanagement Willemijn Dekker van Human Connection, CTO Kees Haverkamp van Yes we can clinics en Tenzinger CEO Boris Hololtcheff
Dinsdag 13 juni, 13:00 – 13:30 uur
Op Zorg & ICT kom je prachtige innovatieve oplossingen tegen die de zorg slimmer en efficiënter kunnen maken. Maar hoe zetten we deze innovaties meer, beter en vooral sneller in? Hoe zorgen we ervoor dat de veranderbereidheid bij zorgorganisaties groeit en zorgprofessionals innovaties omarmen? Want met een enorm personeelstekort is dit het moment om flinke stappen te zetten. In deze paneldiscussie legt Siep Kosse zorgbestuurders, innovators en veranderkundigen prikkelende stellingen voor om met elkaar succesfactoren te bepalen om samen sneller te innoveren, zodat we de uitdagingen in de zorg écht aan kunnen pakken. We nodigen je van harte uit om met ons mee te praten en te denken!
Data science masterclass no more no-shows
Spreker: Anton Kuijer, Data scientist bij 6Gorilla’s
Woensdag 14 juni, 13:00 – 13:30 uur
No shows kosten geld. En tijd. Maar erger nog is de impact ervan op de behandeling en kwaliteit van zorg. Dat was voor GGz Breburg reden om samen met 6Gorilla’s op ontdekkingsreis te gaan in hun data en te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om no-shows te verminderen. En die zijn er! Tijdens deze masterclass vertellen over de opzet van het onderzoek, waar we tegenaan liepen en wat jij daarvan kunt leren. In september start onze échte Masterclass van 7 sessies. Wil jij ook no-shows verminderen en deelnemen aan de Masterclass in september? Laat je dan nu alvast inspireren tijdens deze mini masterclass en kijk wat je alvast kunt voorbereiden om in september succesvol je eigen traject onder begeleiding van de 6Gorilla’s Data scientists te starten.
Verslim en versnel je zorgadministratieve processen met robotisering
Spreker: Arjan Hoogendijk, teammanager Financiële en Zorgadministratie bij Cure4
Donderdag 15 juni, 13:00 – 13:30 uur
Veel administratieve werkzaamheden zijn repetitieve handelingen die veel tijd kosten. Denk aan het inboeken van inkoopfacturen, het aanvragen van VOG’s of het versturen van aanmaningen. Met Robotic Process Automation (RPA) neemt een virtuele robot deze taken over. En dat heeft veel voordelen: een robot is nooit ziek en werkt ook in het weekend door. Er zijn nog veel meer processen te bedenken die veel slimmer en sneller kunnen. In deze sessie laten we met praktijkvoorbeelden zien hoe RPA werkt en hoeveel tijd jij hiermee kunt besparen.
Slimme API’s verbeteren GGZ en jeugdzorg
Spreker: Arriejanne Brouwer, Manager Productmanagement Medicore
Donderdag 15 juni, 13:45 – 14:15 uur
Het IT-landschap bij zorgaanbieders groeit en applicaties worden steeds intelligenter. Ook in de geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg. Naast de standaard applicaties zoals het ECD, HR-software en e-health komt het steeds vaker voor dat zorginstellingen in de GGZ en jeugdzorg ook zelf applicaties ontwikkelen om de zorg te verbeteren. Al deze applicaties verzamelen waardevolle data die je kunt inzetten voor slimmere en kwalitatievere zorg. Tenminste, als deze data op de juiste plek landen en op de juiste plek veilig worden vastgelegd. In deze sessie vertelt Arriejanne Brouwer, Manager Product management Medicore over de rol van applicaties binnen een zorginstelling, het belang van API’s in het gefragmenteerde IT-landschap bij zorgaanbieders en waarom IT-managers dit gefragmenteerde IT-landschap zouden moeten omarmen.
Stel een vraag aan Boris
De kracht van focus
ZKN congres 2023
Innovatie en kennisdeling
Het ZKN congres draait om elkaar ontmoeten, geïnspireerd worden en nieuwe kennis opdoen. Kennis en ervaringen worden bij elkaar gebracht om van én met elkaar te leren. Wij kijken er naar uit om jou te zien en spreken tijdens het ZKN congres.
Datum: donderdag 15 juni 2023
Tijdstip: 09:30 – 17.00 uur
Plaats: Rijtuigenloods Amersfoort
Zien we jou ook op 15 juni 2023?
FAB: nieuwkomer en steeds belangrijker
Chaos voorkomen? Dit is waarom functioneel applicatiebeheerders cruciaal zijn in de zorg!
De rol functioneel applicatiebeheer (FAB) is vandaag de dag misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. De functioneel applicatiebeheerders zijn de ambassadeurs van de kernapplicaties. Een functioneel applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor het beheren en inrichten van functionaliteiten en informatievoorziening binnen de organisatie. In deze blog vertelt Judith Hegger, functioneel applicatiebeheerder Medicore bij Tenzinger over de onmisbare rol van applicatiebeheerders in de zorg.
Overzicht over alle informatie
Het ECD raakt (bijna) alle processen binnen grote én kleine zorgorganisaties; dossiervoering, facturatie, rapportages en de accountantscontrole. Wanneer er weinig tot geen toezicht is op de inrichting van de applicaties binnen een zorginstelling zal de applicatie in veel gevallen niet op de meest efficiënte manier gebruikt worden. Dit brengt inefficiëntie en risico’s met zich mee. Grip op dataverwerking en beheer van de systemen wordt steeds belangrijker en complexer. Gelukkig zijn er dus de functioneel applicatiebeheerders!
Duo-rol
De toegevoegde waarde van functioneel applicatiebeheer zit hem juist in de duo-rol, namelijk 1: het kunnen inzoomen in een applicatie en 2: het overzicht bewaken over alle informatie binnen de organisatie. Daarvoor is kennis, kunde en duidelijkheid nodig, zodat zorgverleners kunnen doen wat zij het liefste doen: het bieden van de beste zorg voor hun cliënten.
Heb je een uitdaging op het gebied van functioneel applicatiebeheer omdat er bijvoorbeeld een vacature openstaat of er een grote wijziging aan komt binnen jouw organisatie? Of twijfel je om te starten met een functioneel applicatiebeheerder, maar weet je dit nog niet zeker? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee. Wij helpen onze opdrachtgevers met:
- Meewerkende voorman functioneel applicatiebeheer
- Teamleider Functioneel Beheer
- Beheertrainingen
- Advies vormgeven en borgen beheerprocessen
- Releasecoördinatie
- Wijzigingencoördinator
- Standaard testdraaiboek
- Vormgeven communicatiematrix en key-useroverleg
Productontwikkeling Medicore
Van visie naar Medicore: zo werken onze product managers
Met meer dan 300 collega’s werken wij iedere dag aan het ontwikkelen van innovatieve software en diensten voor de zorg. Van deze 300 medewerkers werken er ongeveer 80 aan de ontwikkeling van het Medicore ECD. In deze blogreeks nemen wij je mee in de afdelingen achter het Medicore ECD. We starten met de afdeling product management.
Het is onze missie om oplossingen te ontwikkelen die zorgverleners zo ondersteunen dat zij zich kunnen focussen op het leveren van kwalitatieve zorg, zonder zich druk te hoeven maken over administratieve zaken die nodig zijn voor facturatie en verantwoording. Goede software ontwikkelen begint met een goede stip op de horizon. Daar zijn onze product managers verantwoordelijk voor. Binnen Tenzinger zijn het Arriejanne Brouwer, Maarten van Vulpen en Amy Ahluwalia die continu kijken waar zorgaanbieders nu, maar ook in de toekomst behoefte aan hebben.
Aangesloten bij landelijke initiatieven
De ontwikkelingen in de zorg gaan snel. Om te weten welke ontwikkelingen er in de toekomst op ons af gaan komen sluit Amy Ahluwalia regelmatig aan bij landelijke overleggen vanuit bijvoorbeeld het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zo zijn we al snel op de hoogte van eventuele stelselwijzigingen, veldafspraken of wijzigende wet- en regelgeving. Deze informatie koppelen wij ook weer terug aan onze opdrachtgevers en eindgebruikers. De belangrijkste wettelijke wijzigingen voor 2023 vind je terug in onze Wetgevingsradar ggz, sociaal domein en medisch specialistische zorg.
Feedback ophalen
Wie weten er nou beter welke functionaliteiten belangrijk zijn in het ECD dan de eindgebruikers van Medicore? Daarom zijn onze product managers veel in gesprek met onze opdrachtgevers en eindgebruikers. Via één-op-één gesprekken, klantfocussessies en evenementen halen we input op bij eindgebruikers om vervolgens de vertaling te maken naar nieuwe functionaliteiten in Medicore.
Na het vaststellen van de ontwikkelthema’s en roadmap vindt de overdracht plaats naar de product owners, development en DevOps. In de volgende blog in deze reeks vertellen deze afdelingen hoe zij impact maken.
Heb je een vraag?
Klantverhaal
Epione live met Medicore na een vlotte implementatie
Eind november koos Epione voor het Medicore EPD. Vier weken later vierden we de succesvolle livegang gezamenlijk op locatie bij Epione in Amsterdam.
De keuze voor een nieuw EPD
Eind 2022 ging Epione op zoek naar een nieuw elektronisch patiënten dossier (EPD). “In het verleden hadden we al contact gehad met Tenzinger en hier hadden we een goede ervaring aan overgehouden. Nu waren we op zeer korte termijn op zoek naar een gebruiksvriendelijk en veilig EPD die onze werkprocessen goed kan ondersteunen. Alle onderdelen samen maakten dat de keuze viel op het Medicore EPD”, vertelt Jorien Nijland, medisch directeur bij Epione.
Vlotte implementatie
Na de keuze voor Medicore startte Epione direct met het implementeren van de nieuwe software. Epione omschrijft de implementatie van Medicore in één woord: vlot. “Door heldere uitleg was het duidelijk wat ons te wachten stond. Hierdoor verliep de implementatie snel en was het voor medewerkers duidelijk wat er moest gebeuren. Als we een vraag hadden of iets niet duidelijk was dacht Tenzinger mee of stuurde bij. Daarnaast was het erg prettig dat een aantal Tenzinger medewerkers aanwezig waren tijdens de livegang. Hierdoor konden kleine aanpassingen in de software direct gedaan worden.”
Efficiënt afspraken inboeken
Inmiddels werkt Epione een aantal weken met het Medicore EPD. “De schermen van Medicore zijn overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dit zien we ook terug in het gebruik van de nieuwe software; vrijwel alle medewerkers hebben het nieuwe EPD snel onder de knie.”
“Bij Epione realiseren wij ons de noodzaak van het snel kunnen inplannen van een afspraak. Daarom streven wij naar het werken zonder wachtlijst. De efficiëntie van het Medicore systeem biedt ons een goed overzicht. Dit is belangrijk voor ons, want een goede agenda workflow is noodzakelijk om afspraken te kunnen inplannen met onze cliënten om hen de beste zorg te kunnen bieden.”