Blog27 jun 2025

AI toepassingen in Medicore

Hoe helpt AI zorgverleners om tijd te besparen?

De zorgsector staat voortdurend voor de uitdaging om zorg zo efficiënt en persoonlijk mogelijk te leveren. Tegelijkertijd neemt de werkdruk toe en stapelen de administratieve taken zich op.

Medicore speelt hierop in met vier krachtige AI-toepassingen in het ECD die zorgprofessionals weer ademruimte geven.

Wil je ook al werken met AI in het ECD?

Of je nu thuis gebruikmaakt van slimme assistenten of op het werk ziet hoe processen slimmer worden ingericht: Artificial Intelligence is overal. Ook in de zorg zie je deze ontwikkeling terug.

Als we het over AI hebben, bedoelen we systemen die intelligent gedrag vertonen door te analyseren. De verslagen en rapportages die jij vastlegt, vormen de basis voor AI in het ECD, en deze informatie wordt zoals altijd volledig veilig, los van het internet, opgeslagen.

In deze blog vertellen we je wat de AI toepassingen in het ECD precies inhouden en hoe deze toepassingen jou als zorgverlener kunnen helpen.

1. Hey Medicore – AI powered dossierhulp

Als zorgverlener werk je dagelijks met veel verschillende documenten en gegevens over cliënten. Het kan behoorlijk tijdrovend zijn om door lange verslagen te zoeken naar specifieke informatie. Hey Medicore, de AI-powered dossierhulp in het ECD, helpt je hierbij. Zie het als een slimme chatfunctie binnen het dossier: stel je vraag, en Hey Medicore zoekt direct in de rapportages mee.

In de praktijk betekent dit dat je snel en eenvoudig belangrijke informatie over een cliënt kunt terugvinden, zonder eindeloos te hoeven bladeren of te moeten zoeken met ‘Control+F’. Heb je ooit geprobeerd te achterhalen wanneer een cliënt een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt, wie er mee was op vakantie, of wanneer iemand afwezig was vanwege een verjaardag? Met Hey Medicore vind je dit soort details in een handomdraai terug. Bekijk de demo!

2. Automatisch samenvatten met AI

Een andere functie is het automatisch samenvatten met AI*. Deze functie biedt zorgverleners de mogelijkheid om snel inzicht te krijgen in lange rapportages, zonder alles zelf te hoeven doorlezen.

Als zorginstelling wil je natuurlijk dat informatie binnen het ECD blijft en niet wordt verwerkt via externe AI-tools waarbij de gegevens mogelijk niet goed beschermd zijn. Daarom ontwikkelen we deze functie volledig binnen Medicore.

Onze AI-samenvattingsknop is vooraf geconfigureerd. Met één druk op de knop wordt een veilige, vooraf ingestelde prompt uitgevoerd. Deze bevat duidelijke instructies: verwijs naar de juiste dossieronderdelen, verzin geen informatie, gebruik altijd de meest recente gegevens en geef nooit medische adviezen. Om de veiligheid te waarborgen, is het niet mogelijk voor medewerkers om deze prompts aan te passen.

We denken mee over welke elementen opdrachtgevers specifiek terug willen laten komen in de prompt, aangezien dit per doelgroep verschilt. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking met én tussen onze jeugdzorgopdrachtgevers. Zij denken gezamenlijk na over hoe ze deze AI-innovatie in Medicore kunnen toepassen. Zo leren wij en zij, binnen de context van de jeugdzorg, welke prompts moeten worden gebruikt en hoe deze moeten worden opgebouwd.

*Deze functionaliteit is beschikbaar in de komende release! 

 

3. AI-assistent voor tekst bewerken

Naast het automatisch samenvatten van gesprekken, biedt Medicore ook een AI-assistent voor het bewerken van documenten. Dankzij de integratie van een geavanceerde tekstverwerker kunnen zorgverleners teksten automatisch aanpassen. Zo kunnen verslagen vereenvoudigd en verbeterd worden en kan de leesbaarheid vergroot worden. Zo kan een tekst worden afgestemd op de doelgroep, bijvoorbeeld voor (laaggeletterde) cliënten, huisartsen of andere betrokkenen.

 

Tekst bewerken met AI in Medicore

4. Speech-to-text voor zorgverleners

Op dit moment maken zorgverleners tijdens een consult vaak handmatig notities, om later een verslag uit te werken. Dat is voor veel zorgverleners herkenbaar en gebruikelijk, maar elk consult levert op die manier ook weer extra administratietijd op.

Met de inzet van speech-to-text technologie verandert dit proces. Zorgverleners kunnen gesprekken met cliënten eenvoudig opnemen, waarna automatisch een transcriptie wordt gegenereerd met behulp van AI. Dit bespaart tijd én zorgt ervoor dat zorgverleners tijdens het consult hun handen vrij hebben om zich volledig te richten op het gesprek, in plaats van tussendoor notities te moeten maken.

Er zijn inmiddels verschillende aanbieders van dit soort oplossingen op de markt, zie de video voor een demo van onze integratie met Verticai. Uniek aan onze integraties met onze partners is dat de informatie uit de verslagen direct wordt ingevoerd in het juiste veld. Je ontvangt dus niet alleen een transcriptie, maar ook automatisch een ingevuld gespreksformulier passend bij het consult.

Onze speech-to-text partners

Waarom gebruiken we AI in de zorg?

AI biedt kansen om processen in de zorgsector te verbeteren. Het kan zorginstellingen ondersteunen om efficiënter te werken, terwijl de persoonlijke en kwalitatieve zorg voor cliënten behouden blijft.

Binnen het Medicore ECD wordt AI ingezet om zorgverleners meer tijd te geven om te besteden aan directe zorgverlening. Dat is niet alleen van waarde voor cliënten en zorgprofessionals, maar ook voor de organisatie als geheel.

Meer weten over AI in het ECD?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.

Ook interessant

Blog29 mrt 2025

Speech-to-text in Medicore: tijdwinst met Verticai & Medendo

Lees meer
Blog29 mrt 2025

Medicore UP: De virtuele ECD/EPD assistent die je tijd en inzichten teruggeeft

Lees meer
Blog28 mrt 2025

Het Medicore-ecosysteem efficiënter werken: Verminder administratieve lasten in GGZ en jeugdzorg

Lees meer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Medicore privacy statement.